Deel dit artikel
-

Internetomzet Telegraaf stijgt tot 17 miljoen

Twaalf procent van de concernomzet van Telegraaf Media Groep is toe te wijzen aan digitale activiteiten. De online verkopen stegen afgelopen jaar, dankzij de overname van Hyves, met zestig procent tot zeventien miljoen euro.

Dat blijkt uit de financiële resultaten over het derde kwartaal die De Telegraaf vanochtend publiceerde.

De concernomzet steeg met 1,1 procent naar 141 miljoen. De nettowinst groeide met 15,2 miljoen tot 22,5 miljoen euro.

De zeventien miljoen euro uit digitale handel draagt daar voor twaalf procent aan bij.

Niet enkel Hyves zorgde ervoor dat de opbrengsten afgelopen kwartaal toenamen, ook de eigen activiteiten lieten een duidelijke groei zijn. De combinatie van sites als Telegraaf.nl, Dichtbij.nl, Relatieplanet.nl, Habbohotel.nl, Bohil.nl en Jaap.nl zorgden voor een omzetgroei van 23 procent ten opzichte van 2010.

Wanneer het resultaat van Hyves daarbij wordt opgeteld, is er sprake van een omzetstijging van 59,8 procent.

Hoewel de internetomzet in een jaar met zestig procent steeg, moeten er toch alarmbellen rinkelen bij de uitgeverij. De internetomzet in het tweede kwartaal was namelijk een half miljoen euro hoger dan de 17,1 in het derde kwartaal. Een verklaring voor die daling geeft het bedrijf niet.

Verliezen door Dichtbij.nl

Bij Hyves logden afgelopen kwartaal 2,3 miljoen mensen in per dag. Op maandbasis waren dat er 7,1 miljoen, meer dan de vorig jaar gecommuniceerde vijf miljoen. Leden van de site brengen maandelijks 1,6 miljard minuten door op deze digitale hangplek, wat volgens TMG zeven procent van de totale internettijd in Nederland is.

Voor het eerst geeft De Telegraaf enig zicht op de e-commerceactiviteiten. “Juli was ook een recordmaand voor de e-commerce activiteiten van De Telegraaf. In totaal gingen meer dan 12.000 artikelen ‘over de toonbank’“, aldus de leiding.

Op 7 december maakt het bedrijf bekend hoe het volgend jaar de uitgeefmarkt verder wil gaan bewerken. Dat presenteert de leiding een update van zijn strategie. De contouren van die plannen zijn nog niet bekend.

Het staat vast dat de lokale portaalsites van Dichtbij.nl daar een rol in spelen. De Telegraaf investeert dit jaar voor miljoenen in het project. “Er wordt rekening gehouden met circa 3 miljoen aanloopverlies voor dit project in 2011.”

Deel dit bericht

4 Reacties

Jochem Vroom

“Hoewel de internetomzet in een jaar met zestig procent steeg, moeten er toch alarmbellen rinkelen bij de uitgeverij. De internetomzet in het tweede kwartaal was namelijk een half miljoen euro hoger dan de 17,1 in het derde kwartaal. Een verklaring voor die daling geeft het bedrijf niet.”

De verklaring van deze daling is geen rocket science:
http://www.alexa.com/siteinfo/hyves.nl

😉

Jan-Willem

@emerce zijn dit nou jaar cijfers? “De online verkopen stegen afgelopen jaar, dankzij de overname van Hyves, met zestig procent tot zeventien miljoen euro.” Of kwartaal cijfers? 17 mln lijkt mij namelijk nogal aan de lage kant voor het hele jaar. Zeker dat zonder hyves het dan 60% lager zou zijn: circa 7 mln. Ben geen expert op tmg gebied maar ik zou zeggen dat TMG toch wel meer doet.

Erwin Boogert

Het zijn kwartaalcijfers.

De passage waar je aan refereert, had ik wellicht helderder kunnen formuleren. Dedoeld wordt: ‘ten opzichte van dezelfde periode in het vorige jaar’.

Jochem

Hyves zorgde voor een toename in omzet???

Via @ Jochem Vroom zie ik dat het aantal bezoekers bij Hyves de afgelopen 3 maanden met 21% (!!!!!!!) is gedaald en de afgelopen 6 maanden met meer dan 50 (!!!!).

Voor een mediabedrijf van deze omvang (in bereik en titels) is 17mln echt veel te weinig. Bizar is dat ze ook maar overnames blijven plegen, zonder een duidelijke overkoepelende strategie.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond