Deel dit artikel
-

‘Kanaalverschuiving naar e-commerce versnelt’

Er komen steeds meer webshops, maar ook de fysieke retail begint digitale handel serieus te omarmen. De groei in e-commercebestedingen ligt op een piek die jaren niet werd gehaald.

De Amerikaanse consument gaf in de eerste drie maanden van dit jaar zeventien procent meer uit voor online aankopen dan vorig jaar. De laatste keer dat dat groeicijfer in deze periode werd gehaald, was vijf jaar geleden. Marktonderzoeker comScore denkt dat het web bij de consument nu definitief is ingeklonken.

‘Deze kanaalverschuiving in e-commerce biedt ook bedreigingen voor fysieke retailers. Niets garandeert hen namelijk dat ze de marktpositie die ze offline hebben ook in het digitale domein zullen verwerven.’

Webshops in Amerika realiseerden gezamenlijk een omzet van 44,3 miljard dollar tussen de jaarwisseling en eind maart.

De eerste economische crisis was duidelijk zichtbaar in de cijfers van comScore. Vanaf het derde kwartaal 2008 tot najaar 2009 groeiden de e-commercebestedingen in Amerika negatief of niet. Daar is in deze tijdspanne nul sprake van. Sinds het vierde kwartaal van 2010 boekte de digitale retail in de V.S. enkel dubbelcijferige groei.

ComScore signaleert bovendien dat bij bijna de helft van alle aankopen, 49 procent, geen verzendkosten meer worden berekend.

Foto: Ross2085 (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond