Deel dit artikel
-

KLM zet in op online beleving

KLM wil van haar website meer maken dan een ‘boekingsmachine’. Uitgebreidere informatie en meer personalisatie moeten zorgen voor meer betrokkenheid en een stijging van de online omzet. Een zesde van de wereldwijde omzet van KLM komt op dit moment voort uit online boekingen.

KLM wil jaarlijks een groei realiseren van zo'n 30 procent in het aantal online boekingen. De vliegmaatschappij wil dit bereiken door een slimme inzet van zoekmachinemarketing, personalisatie en het creëren van meer beleving op de website. Marcel Kuijn, e-marketing manager bij KLM, vertelt over de wijze waarop deze elementen concreet worden ingezet en hoe ze met elkaar samenhangen.

Personalisatie
Zo'n tweederde van de online verkopen van KLM wordt gerealiseerd via KLM.com, het overige deel via partnersites, zoals D-reizen. "We willen het liefst dat zoveel mogelijk mensen via onze site boeken," vertelt Kuijn. "Het belangrijkste voordeel van het direct boeken via KLM.com is dat we zo de klant leren kennen. Daardoor hebben we allerlei mogelijkheden om de relevantie voor de klant te verbeteren."

Het leren kennen van de reiziger en het daarop inspelen – personalisatie – staat nog in de kinderschoenen bij KLM. Het per e-mail doen van concrete reisaanbiedingen, gebaseerd op het profiel en boekingsgedrag van een reiziger, is een concreet voorbeeld van personalisatie.

KLM wil flinke stappen maken op het gebied van personalisatie. Een eerste proef met behavioral targetting, waarbij het surfgedrag op de site met behulp van cookies in kaart werd gebracht, was succesvol. Op het surfgedrag afgestemde aanbiedingen werden op de site getoond. Het effect van behavioral targetting was een stijging van de conversie van tussen de drie en zeven procent, zegt Kuijn. KLM kijkt nu hoe ze deze vorm van personalisatie op structurele basis kan gaan inzetten.

Het verrijken en personaliseren van de site is overigens een lange termijn project, zegt Kuijn. "We zijn daar een aantal jaren mee bezig. De eerste veranderingen zijn dit jaar zichtbaar."

Zoekmachinemarketing
Om zoveel mogelijk mensen naar haar site te trekken, gebruikt KLM de bekende online marketingmethoden. Het grootste deel van het online marketing budget gaat naar zoekmachinemarketing. Bureau Onetomaket verzorgt de search marketing campagnes.

Veruit het merendeel van het budget voor zoekmachinemarketing gaat naar Google AdWords campagnes, zegt Kuijn. De rest wordt verdeeld over de advertentiesystemen van Yahoo, MSN en Miva.

Kuijn is niet zo tevreden over het huidige systeem van Yahoo. "Ik wacht op het nieuwe systeem, Panama. Dat zou beter moeten zijn." Hij voorziet dat de systemen van Yahoo, Google en MSN steeds meer op elkaar gaan lijken. "Het is nooit gezond als in de markt maar één partij die dienst uitmaakt."

Zoekmachinemarketing levert de KLM het meeste op, meer dan bijvoorbeeld banners of affliliate marketing . "We kijken altijd naar ROI, dus naar de kosten en de opbrengst van een transactie. Daar sturen we alles op. Zowel zoekmachinemarketing, als affiliate campagnes of webvertising."

De bedragen die KLM biedt voor zoektermen, wisselen voortdurend. "Als een KLM-vestiging doorgeeft dat er veel plekken beschikbaar zijn voor vluchten naar bijvoorbeeld New York, wordt het ‘search budget' voor die bestemming omhoog geschroefd."

Kuijn ziet als algemene trend dat de kosten om één klant binnen te halen elk jaar stijgen met zo'n tien procent. Dat geldt niet alleen voor search, maar ook voor andere vormen van online marketing .

"Als je het hebt over search, dan zie je dat de kosten per click steeds stijgen. Maar daar spelen we op in door steeds relevanter en specifieker te worden."

Beleving
De KLM site is op dit moment nog redelijk kaal, geeft Kuijn toe. "We kunnen nog veel waarde toevoegen." Kuijn zegt dat KLM van de site meer dan alleen een ‘boekingssite' wil maken. Het toevoegen van ‘meer beleving' past in de ‘blue experience' strategie van KLM. De strategie van KLM is om meer loyaliteit te kweken onder klanten, om ze meer te betrekken.

Door bijvoorbeeld meer informatie over bestemmingen aan de site toe te voegen, hoopt KLM de site te verrijken. Ook kijkt de vliegmaatschappij naar user generated content. Ze zijn nu bezig met het opzetten van een proef met weblogs in Japan. Daarnaast kan het toevoegen van meer producten, bijvoorbeeld vervoer van luchthaven naar plek van bestemming, onderdeel zijn van een uitbreiding.

Deel dit bericht

10 Reacties

Casper

Toch loopt KLM wel al voorop in in het aanbieden van 'meer beleving'….kijk maar eens op:Websites: http://www.clubchina.klm.comwww.klmclubafrica.comwww.fbgolfclub.com

Paul van Veenendaal

@Casper:Vergeet ook niet de recente campagne "Fly for Fortune" ( http://www.klm.com/fortune ), die op weblogs en gerenommeerde marketing sites wereldwijd enorm veel lof heeft gekregen.

Hout

Personalisatie kan ik me iets bij voorstellen, maar beleving? Ik wil gewoon lekker snel en handig kunnen boeken. Ik ga toch niet naar de site van de KLM om vermaakt te worden, dat doe ik juist op andere sites. KLM zou juist moeten focussen op het nog simpeler maken van boeken met een eenduidigere prijsstructuur etc. en juist niet proberen om daar de aandacht vanaf te halen door beleving.

pioop

@ Hout Je hebt helemaal gelijk, KLM is een vervoerder niet iemand die entertainment zou moeten bieden. Entertainment en beleving hoort aan boord van het vliegtuig te zijn, maar dat schijnen ze al jaren vergeten te zijn.

Guda

De wetenschap toont echter aan dat de concurrentiekracht juist ligt in het creen van een online beleving, of 'experience'. Zie hiervoor onder andere Pine and Gilmore (1998). Deze beleving kan onder andere gecrerd worden door personalisatie en door levendigheid ('vividness) van de website. Deze features kunnen ook het impulsieve aankoopgedrag van consumenten stimuleren, waarmee een nieuwe bron van online inkomsten gegenereerd kan worden. Het is namelijk gebleken dat online consumenten minder vaak geneigd zijn om impuls aankopen te doen, dan consumenten in de traditionele winkelomgeving.

Martin van Kranenburg

Het e-commerce spel gaat uiteindelijk om van een bezoeker een boeker te maken ofwel traffic x conversie. Dit zou altijd de core business moeten zijn en de focus voor ontwikkelingen. Maar dat weten ze bij de KLM uiteraard al. Wat ik in dit verhaal goed vindt is dat KLM middels "de beleving" tools aanreiken aan consumenten om over de KLM te praten, zoals het feit dat je alle bestemmingen nu in Google Earth kan zien bijvoorbeeld. UItiendelijk leidt dat tot meer bezoekers die dan ook over je merk praten. Ik ben benieuwd met welke tools KLM binnenkort komt: KLM in secondlife?

Paul van Veenendaal

Luister ook naar Jaap Favier (Vice President, Research Director Forrester) over e-commerce 1.0 en e-commerce 2.0 op Frackers.com: "… Maar onderscheid je je nou met je ticket site van die andere ticketsites … Nee … En hoe onderscheid je je? Met een ervaring te bieden, en NIET met een goedkope camera of een goedkope reis. En die ervaring is, en dat blijkt nu, dat is Web 2.0, noemen mensen dat. Wij bij Forrester noemen dat zelfs een computie. Het mooie is: consumenten die voegen waarde toe aan elkaar. Door met elkaar te praten op jouw website, n consument met de andere consument, vinden allebei de consumenten dat een leuke website. En is iedereen blij. …" Zie voor de gehele video: http://www.frackers.com/2007/03/01/000621.html

hout

Web 2.0 functionaliteiten zijn voor travel natuurlijk fantastisch. Lezen wat andere reizigers van de bestemming, het hotel, de service vonden, je eigen mening geven, je eigen foto's er bij plaatsen, etc. etc. Alleen dat wil een consument niet bij KLM doen of bekijken. Dat wil hij/zij doen op een 'onafhankelijke' site, zoals bijv. http://www.zoover.nl of http://www.tripadvisor.com.

Rene Brouwer

Als 'meer beleving' er toe leidt dat de KLM mensen juist stimuleert naar die bestemmingen te reizen waar KLM sterk op is, dus al in de orientatiefase een rol te spelen (waar zullen we eens naar toe gaan), zal dat een positieve invloed hebben op het aantal boekingen. Daar hoeft de klant in het boekingsproces geen enkele hinder van te ondervinden.

Paul van Veenendaal

@hout:Jaap Favier bekleedde voorheen strategie- en marketingfuncties bij KLM. Daar ontwikkelde hij de hele e-commerce strategie. (Bron: http://www.emerce.nl/update.jsp?rubriek=1125126&id=1135584 )

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond