Deel dit artikel
-

De marketeer heeft het zwaar

Verlamd door de economische malaise, lijken marketeers hun grip op de markt verloren te hebben. Hun moreel was nog nooit zo laag, aldus de Yearly Marketing Survey van The House of Marketing.

Daar waar vorig jaar de marketeers nog (over?)optimistisch waren, lijkt nu het vertrouwen volledig weg. 2012 belooft volgens de Mechelse onderzoekers een moeilijk jaar te worden: een jaar waarin meer focus vereist wordt, en er méér moet worden gerealiseerd met minder middelen.

De Marketing Confidence Index die de verwachtingen op vlak van budget en teamgrootte in kaart brengen, staat volgens The House of Marketing op een historisch laagtepunt (5,7 procent). De optimistische voorspellingen van vorig jaar werden niet alleen nauwelijks gerealiseerd, de slechte economie leidde ook tot budgetverlagingen en nul investeringen bij de marketingteams.

Het is ondenkbaar om sociale media niet in het mediaplan op te nemen, maar het blijft moeilijk. Er wordt meer gemeten – dat is het goede nieuws – maar de resultaten voldoen niet aan de verwachtingen. Marketeers hebben sociale mediastrategie nog niet in de vingers, verkeerde KPI’s worden vooropgesteld en de extra werkdruk en organisatorische complexiteit worden onderschat.

Mobiele marketing was verondersteld te boomen dit jaar, maar dat is nog niet het geval. De kennis ontbreekt om mobiele marketing op een relevante manier te integreren in het communicatieplan.

Voor het vierde jaar op rij wint ROMI (return on marketing investment) aan belang. Logisch, zeggen de samenstellers van het onderzoek, want met budgetten die onder druk staan lijkt het evident om beter te analyseren wat de marketinginspanningen opbrengen. Maar ook eigenaardig, want ROMI zou geen buzzword meer mogen zijn. Het zou deel moeten uitmaken van de algemene marketingaanpak.

Meer werk maken van relevante producten en diensten, de dialoog aangaan met de klant en de aandacht van de klant krijgen, zijn de belangrijkste uitdagingen voor de marketeer de komende tijd.

Een nieuwe uitdaging duikt op in de top 5: meer doen met minder, door budgetbeperkingen. 38 procent van de marketeers vindt dit een zware opdracht. De klant wordt in elk geval prijsgevoeliger. Hij informeert zichzelf degelijker, vergelijkt op een eenvoudige manier en dat leidt tot minder trouwheid aan merken en winkels. Ook de groeiende concurrentie vormt een bedreiging voor de marketeer.

Marketeers hebben onder deze omstandigheden de neiging te investeren in Brand Activation en Direct Marketing. Ten koste van traditionele advertising, sponsoring of andere duurdere media. Dat kan een gevaar betekenen op langere termijn, waarschuwen de onderzoekers. Brand activation beloont in vele gevallen eerder de ontrouwe klanten en bouwt dus geen trouwe klantenbasis op.

Online, mobile en eigen brochures krijgen een groter belang in de mediamix. Eigen klanten kunnen aanspreken met eigen media heeft natuurlijk heel veel voordelen. Vooral in een steeds complexere mediawereld met krimpende budgetten. Traditionele media lijden daaronder.

In tegenstelling tot vorig jaar lijkt er minder geïnvesteerd te worden in kranten, magazines, radio en televisie, waardoor sterke en selectieve mediamerken onder druk komen te staan. Een schraal medialandschap zou het gevolg kunnen zijn.

Marketeers lijken ook verrast door een snel evoluerende wereld en anticiperen onvoldoende op die ontwikkelingen. De vaardigheden ontbreken en de vereisten worden zwaarder. Een marketeer moet niet alleen creatief, maar ook analytisch onderlegd zijn. Hij moet zicht houden op het volledige en complexe marketingplaatje, maar hij heeft ook meer gespecialiseerde kennis nodig, vaak gedreven door technologische innovatie. Hij moet  nieuwsgierig blijven, voortdurend luisteren naar zijn klant en bereid om zijn manier van werken aan te passen.

Deel dit bericht

20 Reacties

Jeroen

Met de huidige mogelijkheden op online en mobiel gebied, en een juist kennisniveau, moet het ook gewoon mogelijk zijn om met minder budget resultaat te halen. Al kost het misschien veel meer tijd om je kennis te verkrijgen en bij te houden.

Theo Nieveen

Voor een marketeer die het iets minder zwaar wil hebben is een prima oplossing. Een zzp-er met ruime ervaring in zowel media als communicatie, kennis van zaken, een creatieve geest en een heel redelijke uurprijs. Bovendien: geen overheadkosten, altijd bereikbaar, 1 op 1 contact, duidelijke afspraken en een enorm professioneel netwerk. Kijk, dat geeft
al lucht met één mailtje of één belletje.

Karel Kolb

Noem even je uurprijs Theo, anders loop je het risico dat de redactie je reactie voor spam aanziet.

Simon

@Karel: Hahaha, ja inderdaad, alsof iemand Theo op deze manier betrouwbaar vindt 😉

Pjotr

We zien hier een marketeer aan het werk. En hij heeft het duidelijk zwaar.

Gijs Vroom

We laten de reactie van Theo dan maar gewoon staan, al voegt hij niets toe aan de discussie.

Er zijn genoeg marketeers en bureaus die het juist wél goed doen, en snappen waar ze mee bezig zijn. Ik merk dat ze vaak kenmerken vertonen als gezond verstand & een zekere nuchterheid, up to date willen blijven, doorpakken, nieuwsgierigheid en goed analytisch vermogen. Maar dat is slechts mijn persoonlijke waarneming.

Met Emerce hopen we een bijdrage te leveren aan de vooruitgang door aandacht te besteden aan goede initiatieven, nieuwe feiten en voorbeelden. Daarnaast bieden we recent ook een nieuw platform of onderdeel van de site, waar experts in dossiers kennis kunnen delen. We zijn er nog mee bezig en het moet nog snelheid en volume krijgen, maar we hopen hier facts van fictie te kunnen onderscheiden en een reeks van sterke artikelen te plaatsen waar we uiteindelijk allemaal weer nut van hebben.

Theo Nieveen

Dank je Gijs. Er was m.i. niet echt sprake van discussie, dus ik voelde mij niet geroepen om te reageren. Overigens helemaal eens met jouw persoonlijke waarneming, maar een klein inhakertje is soms gewoon een leuke tekstcase, al zal t maar zijn om de immer aanwezige nieuwsgierigheid te bevredigen. Blij met Emerce als informatiebron en goed dat je nog even extra aandacht hebt gegeven aan jullie nieuwe platform, erg benieuwd. Ik zal t zeker volgen.

Pjotr

Er is hier geen discussie omdat iemand off topic ging door reclame voor zichzelf te maken. Dank Gijs, voor het terug on topic brengen.

Jaap Willem

Een kleine vraag, heeft dit alleen betrekking op Belgie of is er ook een soortgelijk onderzoek in Nederland geweest?

Een punt, online kan voor mij een nooit te groot onderdeel zijn van de MediaMix, zeker in een nederlands landschap waar meer dan 85% van de bevolking online zit…

John

Iemand als Theo neemt niemand dus serieus.Als je jezelf op zo’n manier probeert te promoten dan snap je er echt helemaal niks van.

On:
Meer presteren met minder budget is juist een mooie uitdaging.

Jeroen

Marketeers zijn in oude media tijd vaak een beetje lui geweest. Vaste patronen, vaste producten.
Zolang de omzet in de toen hele goede economische tijden maar omhoog gaat, zal het wel goed zijn. Nu is het beter meetbaar, dat maakt ook hun functioneren inzichtelijk, dus een gevaar voor die lui.

Maar dat geldt ook voor reclame/mediabureaus, veel weten niet wat er allemaal kan, hoe kan je dan je klanten adviseren?

Jacques Koster

SurPlace presentatie op Emerce Performance 1 december: parallelsessie met 20-25 m/v. Doel: uiteenzetting van de effecten van Brand Media Modeling.
Effect voor marketeers: 20% optimalisatie op media(budget/kpi’s); aantoonbaar werkende kpi’s; Afzetvergroting onder gelijke budgetten. Concrete, harde cases die transparant maken wat werkt en wat minder goed werkt.
Maar ja, zo te werken wordt wel ineens heel erg transparant. Dat kan beangstigend werken, hebben we gemerkt, al kan je wel beter begrijpbaar maken wat, hoe en waar marketing(-communicatie) werkt, toevoegt, en vooral overschiet.
Zoiets moet je als marketeer ook wel willen…
Kijk op http://www.surplace.org/testimonials hoe een aantal autoriteiten/marketeers hun mening geven. In alle oprechtheid: zij zijn hiervoor niet betaald.

Hans de Ligt

Volgens mij wordt het vaak nu pas echt leuk, je hebt zoveel knoppen om aan te draaien en nu maak jij het verschil. En als je het even niet meer ziet zitten is mij altijd verteld; ‘als het makkelijk was, hadden we jou niet nodig!’ Kijk eens om je heen en leer van (echt) succesvolle cases, dus niet de zoveelste prijswinnaar die toebedeeld wordt jury’s met andere belangen, maar echt succesvolle bedrijven… en geniet!

Errol van Engelen

Voor marketeers en hun managers wordt het inderdaad steeds belangrijker om analytische kennis te verwerven of in te kopen. Neem zaken als Customer Intelligence, Big Data en Predictive Analytics en je ziet de veranderende rol van Marketing. In de regel zijn Marketing & Sales Managers onze primaire target group, gevolgd door de Finance Manager.

Christiaan van der Ven

De effectiviteit van campagnes wordt minder, omdat klanten en niet-klanten steeds moeilijker te bereiken en te begrijpen zijn voor marketeers. Uit ervaring ken ik de drempels van marketeers om zich echt op micro-niveau in klantinteracties en klantbeleving te verdiepen, terwijl dit enorm bijdraagt aan het juiste beeld van de klantbehoefte. Meer betrokkenheid bij en samenwerking met operations c.q. customer service professionals binnen de organisatie zal marketeers helpen hun marketingbudgetten beter in te zetten. Sterker nog, de service-organisatie moet veel meer als marketing-instrument worden ingezet.

Wim Danhof

Tijdens Digital Innovators’ Summit in Berlijn werd maar weer eens duidelijk: er gaapt een groot gat tussen time spent op bijvoorbeeld mobiele media en de mediabestedingen in mobiele media; ik heb de indruk dat veel markteers en mediabureaus nog weinig know how hebben als het gaat om adverteren op bijvoorbeeld de tablet. Terwijl onderzoeken nota bene aantonen dat tabletadvertenties veel beter en langduriger worden bekeken en ook beter worden gewaardeerd, minder vaak als irritant worden ervaren.
Ik vraag mij af: waarom moet het altijd zo lang duren voordat marketeers en mediabureaus in de gaten hebben dat ze op bepaalde nieuwe mediakanalen moeten inzetten. Luiheid? Teveel hechten aan het oude bekende? Geen zin om je te verdiepen in nieuwe dingen? Als dat zo is, zou ik zeggen: verander je mentaliteit of zoek een nieuwe business, want de veranderingen gaan steeds sneller, leergierigheid en snelle adaptatie aan nieuwe mediakanalen zijn onmisbaar en worden dat nog meer.

Caroline Vervaeke

Ik ga akkoord, marketers zullen anders moeten werken en veel meer wendbaarheid aan de dag leggen. Openstaan voor verandering en de processen installeren die toelaten die snel door te voeren. Creativiteit, nieuwsgierigheid, spons-gehalte opdrijven ….. d’er is werk aan de winkel

Caroline Vervaeke

by the way: dit onderzoek liep in België,
Diegene die grote verschillen merken met Nederland, we horen het graag!

Jean-Pierre

Marketeers hebben het zwaar, maar die marketeers die het zwaar hebben liggen misschien simpelweg te slapen. Het is niet een of andere crisis die de oorzaak is, het is gewoon een verandering van de wereld. De “economie” (cq wereldorde) is al vele jaren bezig met een verandering, namelijk van een (over) aanbod naar een vraag economie. Hoewel dit misschien al 10 of 20 jaar gaande is (mag wel een keer na honderd(en) jaren) begint zich dat sinds een tijdje te openbaren, ofterwel, het is niet meer echt te stoppen. Marketing blijft bestaan, maar moet nu aangepast worden op de behoeften die nu spelen. De oude trucjes werken niet meer. Things change, nothing is forever. En dat is maar goed ook, want daardoor ontstaan er nieuwe initiatieven en mogelijkheden.

Jacques Peters

…..”Meer werk maken van relevante producten en diensten, de dialoog aangaan met de klant en de aandacht van de klant krijgen, zijn de belangrijkste uitdagingen voor de marketeer de komende tijd.”…..

Hier blijft het omgaan, klanten begrijpen, en dat is voor veel marketeers het echte probleem.
En die (social) mediakanalen blijven zich ontwikkelen maar dat kan je leren (of je huurt kennis in).

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond