Deel dit artikel
-

MetrixLab koopt Amerikaanse branchegenoot

Marktonderzoeker MetrixLab uit Rotterdam koopt het Amerikaanse MarketTools. Daarmee vergroot het zijn positie op de Amerikaanse en mondiale markt voor internetonderzoek.

Hoeveel MetrixLab aan investeerder TPG Growth betaalt, wordt niet bekendgemaakt. De gezamenlijke omzet ligt rond de tachtig miljoen dollar. Het personeelsbestand verdubbeld ongeveer tot vierhonderd medewerkers.

Door zijn bereik te vergroten, kan het Nederlandse bedrijf beter internationaal werkende klanten bedienen.

Simon Kooyman was al de baas over de Amerikaanse vestiging. Hij krijgt de leiding over MarketTools erbij. De nieuwe dochter blijft onder zijn eigen naam actief.

MarketTools kwam in december 2011 in handen van investeerder TPG Growth. Die kocht het onderzoeksbedrijf samen met Surveymonkey. De grootte van de overnamesom werd niet bekendgemaakt, maar MarketTools haalde in de jaren daarvoor 83 miljoen dollar groeigeld uit de markt. Surveymonkey kreeg enkele producten van MarketTools. TPG Growth kreeg in ruil daarvoor een minderheidsbelang. Een klein half jaar later verkoopt de investeerder zijn belang al weer.

MetrixLab werd in 1999 opgericht door Han de Groot en Jan Willem Gerritsen. Sinds 2008 is Van den Ende & Deitmers met Bodo Douqué aandeelhouder.

De Rotterdammers namen eind vorig jaar ook al CRM Metrix uit Frankrijk over.

Foto: jehu68 (cc)

Deel dit bericht

1 Reactie

wim niesten

U doet marktonderzoek tbv Centraal Beheer. Daarbij kan men met eigen woorden omschrijven ‘hoe of wat’, als je daaarna naar het volgend scherm gaat en daarop terugziet wat je in ‘hoe of wat’ hebt neergezet en je wilt dit iets corrigeren, dan biedt uw programma marktonderzoek daar géén mogelijkheden toe. U schiet daarin te kort.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond