Deel dit artikel
-

Microsoft neemt belang in Publicis, verkoopt Razorfish

Microsoft neemt een belang van 3 procent in Publicis Groupe en verkoopt advertentiebureau Razorfish aan de Fransen. De bedrijven spraken af innig met elkaar samen te werken aan internetreclame voor een periode van vijf jaar.

Dat volgt uit de overeenkomst die de bedrijven afgelopen weekend sloten. Microsoft werd eigenaar van Razorfish toen het in 2007 internetreclamebedrijf aQuantive overnam voor 6 miljard dollar. Microsoft heeft echter alleen behoefte aan technologie, niet aan een reclamebureau.

300 miljoen in contanten

Afgelopen weken inventariseerde Microsoft welke partijen Razorfish zouden willen kopen. Het softwarebedrijf keek daarbij niet enkel naar wie de hoogste bieder zou zijn, maar ook welk operationele alliantie het kon krijgen op het gebied van internetreclame. WPP, Omnicom en Dentsu (15 procent eigenaar van Publicis) vielen af.

Het Franse Publicis Groupe, onder meer eigenaar van Saatchi & Saatchi, Leo Burnett en  ZenithOptimedia, betaalt 300 miljoen dollar in contanten en 230 miljoen dollar (162 miljoen euro) in aandelen aan Microsoft. Hierdoor wordt Microsoft voor 3 procent eigenaar van Publicis. De Fransen geven geen nieuwe aandelen uit.

Het overnamebedrag van 530 miljoen dollar is omgerekend 1,4 à 1,5 keer de jaaromzet van Razorfish. Die bedroeg in 2008 ongeveer 380 miljoen dollar. Deze verhouding is gebruikelijk in de huidige economische situatie, aldus Publicis’ baas Maurice Lévy tegenover persbureau Bloomberg.

Razorfish realiseert 75 procent van de omzet in de VS. De rest in Europa en Azië. Het bedrijf werkt voor klanten als Best Buy, Ford, McDonald’s, Dell, Disney, Nike en Microsoft.

Vijf jaar intensief samenwerken

Een belangrijk onderdeel van de overeenkomst is een strategische samenwerking voor 5 jaar. Publicis verplicht zich ertoe om display- en tekstreclame te kopen om Microsoft-sites, zoals Bing en MSN. Microsoft, op zijn beurt, moet jaarlijks werk laten doen bij Publicis. Het softwarebedrijf was al klant bij de Fransen. Hoeveel waarde dit aspect van de transactie vertegenwoordigt, melden de bedrijven niet.

Razorfish wordt onderdeel van de Vivaki-divisie bij Publicis. Die afdeling werd een jaar geleden opricht om synergie te realiseren tussen onderdelen als  Digitas, Starcom MediaVest Group, Denuo en ZenithOptimedia. Met de toevoeging van Razorfish boekt Vivaki 25 procent van zijn omzet uit digitale kanalen.

Komt Microsoft op stoom?

Microsoft verstevigt middels de samenwerking zijn positie op de online advertentiemarkt enigszins. Het mag in de komende vijf jaar rekenen op een stabiele omzet uit online reclame. Het softwarebedrijf wil een serieuze concurrent van Google wordt, dat bijna 6 miljard dollar omzet boekt met handel in tekstadvertenties. Hiertoe lanceerde het zoekmachine Bing en neemt de zoekactiviteiten van Yahoo over.

In de periode april – juni verkocht Microsoft voor 529 miljoen dollar aan tekst- en beeldreclame. Dat was 13 procent minder dan het jaar ervoor. 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond