Deel dit artikel
-

Mobiel en games kennen grootste groei mediabestedingen

Binnen de netto mediabestedingen aan internet kent de categorie ‘overig’ de grootste groei in de eerste zes maanden van dit jaar. Hier vallen onder meer e-mail, mobiel en games onder.

Dat blijkt uit het halfjaaronderzoek van Nielsen.

De categorie ‘overig’ kent een marginaal aandeel binnen de netto mediabestedingen aan internet, maar zal logischerwijs harder groeien dan de meer traditionele vormen van internetadverteren.

Search staat nog steeds garant voor meer dan de helft aan internetbestedingen. Het is de tweede grote groeier binnen internet. Hier namen de netto mediabestedingen het eerste half jaar van 2010 toe met 5 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Dit is goed voor een aandeel van 54 procent in de totale internetbestedingen. Display en classifieds zagen de netto bestedingen toenemen met respectievelijk 1,3 en 0,9 procent.

Absolute aantallen geeft Nielsen niet vrij aan de pers. Deze zijn wel aanwezig, maar ‘het is een betaald rapport’, zo laat een woordvoerder weten.

De eerste zes maanden van 2009 lieten nog een daling zien in de netto mediabestedingen op internet met 2,5 procent. Dat was voor het eerst. De grootse daling was toen bij classifieds te zien. Hier namen de bestedingen af met iets meer dan 8 procent. De categorie Display deed het al niet veel beter met een daling van bijna 8 procent. Enkel de bestedingen aan search stegen toen. Met een stijging van 2,4 procent nam dit aandeel binnen internet toe tot 53,6 procent. De bestedingen aan e-mail bleven nagenoeg gelijk, vergeleken met de eerste 6 maanden van 2008.

De netto mediabestedingen op internet zijn afgeleid van de jaarcijfers 2009 die IAB Europe heeft laten onderzoeken door PwC. Op basis van eigen informatie en een deel extrapolatie heeft Nielsen de netto bestedingen voor de eerste 6 maanden van 2010 berekend. Ook de cijfers voor search (Google en Yahoo) zijn ingeschat en meegenomen in de cijfers.

Ondanks de lichte stijging, blijven de netto mediabestedingen aan internet voor de eerste 6 maanden van 2010 nog onder het niveau van voor de crisis. Van januari tot en met juni was er ten opzichte van dezelfde periode in 2007 sprake van een stijging van 24,9 procent.

Ditzelfde beeld is te zien bij de totale netto mediabestedingen waar onder meer ook print in is meegenomen. Hier zijn de bestedingen de eerste 6 maanden van dit jaar gestegen met 0,4 procent in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder. De bestedingen kwamen uit op 1,86 miljard euro, 8 miljoen euro meer dan een jaar eerder. Behalve printmedia noteerden alle mediumtypen groei.

Hoewel de economische indicatoren duiden op een herstel van de economie, blijft de situatie onzeker. De binnenlandse investeringen trekken nog niet snel aan. De verwachting is dat de bestedingen in het derde kwartaal, mede door een aantrekkende arbeidsmarkt, op een iets hoger niveau komen dan in het eerste halfjaar, dat wil zeggen rond 0,6 procent. Het vierde kwartaal kan dan voor een opleving zorgen. Op basis van het eerste halfjaar en de economische verwachtingen voor de rest van dit jaar verwacht Nielsen voor geheel 2010 een groei van de totale netto mediabestedingen van 0,7 procent.

Bron foto: wrote (CC)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond