Deel dit artikel
-

Nederlander koopt meer mobiel, maar zet fysieke winkel niet aan de kant

Millennials kopen het vaakst via hun smartphone. Maar Nederlanders vanaf 36 jaar vertrouwen ondanks de opmars van de smartphone liever op de tablet. Dat blijkt uit het Whats Happening Online-onderzoek van Ruigrok NetPanel, dat sinds 2007 jaarlijks wordt uitgevoerd.

Alle leeftijdsgroepen zijn het afgelopen jaar meer gaan shoppen via hun mobiel, maar de millennial koopt veruit het vaakst iets via zijn of haar smartphone.

Toch kunnen alle leeftijdsgroepen niet zonder de fysieke winkels. De vrees dat we straks alleen nog maar online shoppen en door uitgestorven winkelcentra lopen, lijkt voorlopig dus nog niet aan de orde, zegt Ruigrok. Met name voor onze alledaagse boodschappen, meubels en kleding lopen we graag even een winkel binnen. Ook de toekomst lijkt rooskleurig voor winkeliers: bijna driekwart van de Nederlanders denkt niet dat winkels in de toekomst overbodig zullen worden, ook niet in 2025.

Hoewel de populariteit iets afneemt, blijft IDEAL veruit de meest populaire betaalmethode  voor shoppers. De keuze van betaalmethode wordt vooral bepaald door het type webwinkel  en de veiligheid van de betaalmethode. Voor ouderen is veiligheid nog steeds belangrijker dan voor jongeren. Jongeren laten zich daarentegen weer vaker leiden door extra kosten in vergelijking met babyboomer.

Meer dan de helft van de babyboomers maakt zich wel zorgen om de veiligheid. Dat is zelfs meer dan vorig jaar: 45 procent in 2015 en 52 procent in 2016.

shop

Deel dit bericht

4 Reacties

bert

Grappig dat die 4 categorien als helder en duidelijke worden beschouwd. Gezien mijn leeftijd zou ik tussen de Babyboomers (ik noem ze liever PITA schoolzeurders), en de millenials in moeten zitten, maar geboren uit jaren 70 ouders zijn wij veel vrijer en hipper dan de millenials, dus erg suf plaatje die stropdas. Ken er niemand mee.

Sanne

Interessant onderzoek, heb het direct aangevraagd! Goed om te zien dat de Nederlandse mobile shoppers loyaal blijven aan de fysieke winkels. Hier valt nog veel te halen voor retailers. Door het verbinden van online en offline, creëren retailers een omnichannel strategie. Lees hier hoe je je winkelervaring verrijkt en daarbij je mobiele omzet vergroot: http://www.highstreetapp.com/blog/omnichannel-retailing

bert

Maf, zit dus blijkbaar tussen X en Y/Millenials in. Vreemd dat adverteerders daar geen marketinghokje voor hebben, onze generatie heeft na de PITA generatie de meeste poen te besteden.

Caroline van Teeffelen - Ruigrok NetPanel

Bedank voor jullie reactie!

Mochten jullie het rapport in zijn geheel willen lezen kun je deze via onze website downloaden: http://www.ruigroknetpanel.nl/publicaties/

@Sanne, ik zag dat dit bij jou al was gelukt, veel leespezier!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond