Deel dit artikel
-

Onlinebetalingen toonbankinstellingen zeer bescheiden

Van alle betalingen op locatie en online tezamen heeft bij de toonbankinstellingen (detailhandel, horeca, benzinestations en ambulante handel) nog geen 0,5 procent betrekking op online betalen. Dat concludeert Panteia/EIM in een onderzoek in opdracht van de Stichting Bevorderen Efficiënt Betalen.

Van alle toonbankinstellingen geeft op ondernemingsniveau circa zeventien procent aan dat iDEAL of andere online betaalvormen voor internetaankopen geaccepteerd worden. Hieruit kan volgens de onderzoekers (pdf) voorzichtig worden afgeleid dat ongeveer één op de zeven toonbankondernemingen de mogelijkheid biedt om online te shoppen naast het doen van aankopen op de fysieke locatie.

De combinatie van bricks and clicks komt het meest voor onder de detailhandel. In het bijzonder de grootwinkelbedrijven bieden de mogelijkheid van online shoppen aan. De daarmee gemoeide omzet (ruim negenhonderd miljoen euro) bedraagt 0,8 procent van de totale omzet van toonbankinstellingen.

Met een gemiddeld bedrag van 48,49 euro is de online aankoop wel duidelijk groter dan de gemiddelde aankoop op locatie (19,81 euro). Dat bedrag geldt overigens niet voor pure online aanbieders met alleen een webshop en dus geen fysieke winkel (deze aanbieders worden niet gerekend tot toonbank-instellingen).

Panteia/EIM legt in het onderzoek in vooral de nadruk op de kosten van pintransacties, die zonder de kosten van pinautomaat tien cent goedkoper zijn dan bij contant betalen. Tussen 2009 en 2012 is het aantal pintransacties bij de toonbankinstellingen (detailhandel, horeca, benzinestations en ambulante handel) 33 procent gestegen. Het aantal contante betalingen is in diezelfde periode sterk gedaald. Inmiddels wordt meer dan de helft van alle omzet bij toonbankinstellingen gepind.

De totale kosten van het betalingsverkeer bij alle toonbankinstellingen (detailhandel, horeca, pompstations) houden gelijke tred met de totale bestedingen bij toonbankinstellingen en stegen tussen 2009 en 2012 licht. De kosten bedroegen in 2012 1378 miljoen euro. De kostendruk – de kosten uitgedrukt als percentage van de omzet – is nagenoeg gelijk gebleven.

De supermarkten zijn goed voor bijna veertig procent van alle toonbanktransacties in Nederland. Echter hun aandeel in de totale kosten van betalen bij alle toonbankinstellingen bedraagt slechts twintig procent.

Veel supermarkten (ruim 1400) werken inmiddels met een of meer pinonly-kassa’s. Dat zijn kassa’s waar de consument alleen nog met de pinpas kan betalen. De kosten van een pinonly-kassa zijn op jaarbasis tien procent lager dan de kosten van een reguliere combi-kassa (met zowel pin als contant).

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond