Deel dit artikel
-

OPTA: Belminuten en sms blijven dalen

In navolging van het tweede kwartaal in 2011 bleef het aantal aansluitingen op de markt voor mobiele telefonie in het derde kwartaal stijgen. Maar bel- en sms-verkeer neemt af. Dat concludeert toezichthouder OPTA in zijn Structurele Marktmonitor 2011.

Inmiddels zijn er meer dan 21,8 miljoen aansluitingen in Nederland. Maar de volumes op kwartaalbasis (Pdf) laten een daling zien van zowel het aantal belminuten als het aantal sms-berichten. De hoeveelheid data die verstuurd wordt, blijft wel groeien. Ruim één op de drie mobieltjes wordt gebruikt om te internetten. Verder zijn er ruim een miljoen breedbandaansluitingen voor tablets en dongels.

Met een groei van honderdduizend aansluitingen is het aantal consumenten dat via een vaste lijn digitaal belt (Voice-over-Broadband) de vier miljoen gepasseerd. Dat komt neerkomt op 57 procent van alle vaste aansluitingen. Het aantal huishoudens dat niet bij KPN-klant is, maar wel via een analoge lijn belt, is gedaald tot onder de driehonderdduizend. De marktverhoudingen zijn in vergelijking met het vorige kwartaal ongeveer gelijk gebleven.

Ook in het derde kwartaal zet de trend naar digitale televisie door. Driekwart van de tv-kijkers kijkt inmiddels digitaal, al dan niet afgewisseld met analoge televisie. Het aantal huishoudens dat alleen nog analoog via de kabel kijkt, is gedaald tot onder de twee miljoen. KPN ziet haar marktaandeel groeien van 15 procent naar 20 tot 25 procent. Het aandeel van Ziggo daalt daarentegen tot tussen de 35 en 40 procent. Deze blijft bij UPC  ten opzichte van vorig kwartaal hetzelfde: tussen de 20 en 25 procent.

Het aantal DSL-aansluitingen (internet via het kopernetwerk van KPN) daalt verder met een procent, terwijl breedband via kabel- (+3 ) en glasvezelaansluitingen (+13) stijgen. Het totaal aantal breedbandaansluitingen blijft licht stijgen (+1 procent), van 6.393.000 naar 6.456.000. De marktverhoudingen blijven ongeveer gelijk ten opzichte van het tweede kwartaal.

In de zakelijke markt blijft KPN domineren. Alhoewel het aandeel van KPN op de zakelijke markt over de jaren gedaald is, blijft het hoog: tussen 55 en 60 procent.

 

Deel dit bericht

2 Reacties

Roy

Als de providers in Nederland de prijs niet kunstmatig hoog hadden gehouden had het er wellicht allemaal anders uitgezien. Ik denk dat het “oplichten” van de consument ze heel duur komt te staan.

andor

@roy, ik betwijfel dat… Tijdelijk een dipje in de omzet, maar tariefstelsels worden aangepast, data wordt duurder en gelimiteerd en hup daar gaan we weer…

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond