Deel dit artikel
-

QR-shoppen bij supermarkt Delhaize in België

Belgen kunnen in winkelcentra en trein- en metrostations mobiel winkelen bij de supermarkt. Met hun telefoon hoeven ze enkel op een abri aan te geven welke spullen ze wensen. Een paar uur later staat de bestelling bij de lokale Delhaize gereed.

Afgelopen week installeerde Delhaize, de Albert Heijn van België, zeven zogeheten cubes op publieke plaatsen met veel passanten. Cubes zijn blokvormige reclamezuilen met posters waarop een klein deel van het assortiment van de supermarkt is te zien. Er staan foto’s en prijzen op van driehonderd producten. Met een telefoonklik plaats de Belg zijn bestelling.

Ieder product is namelijk voorzien van een QR-code die verwijst naar Delhaize Direct. Om te winkelen, moeten de shoppers wel de mobiele app van de supermarkt installeren op hun iOS- of Androidtoestel. En dat is het primaire doel dan ook van het reizende circus: het promoten van de half jaar oude mobiele applicaties (video).

Nadat de shopper zijn winkelmandje heeft gevuld met de dagelijkse boodschappen kan hij deze kort daarna ophalen bij een filiaal van Delhaize in de buurt. De cubes reizen de komende twee maanden door België.

Zo’n tien procent van de bestellingen bij Delhaize Direct zou nu geschieden via de mobiele telefoon. Het bedrijf heeft verspreid door het land ongeveer honderd afhaalpunten.

De claim dat deze promotiecampagne een Europese primeur is, is onjuist. Levensmiddelenfabrikant P&G deed in november al een vergelijkbare proef in metrostrations te Praag. Beide initiatieven zijn geïnpspireerd op Tesco, die dit concept bedacht voor de Zuid-Koreaanse markt.

Deel dit bericht

1 Reactie

Joyce Oude Elferink

De producten zijn niet voorzien van een QR-code maar een BAR-code. De QR-codes zijn bedoelt voor de installatie van de supermarkt app. En in de supermarkt app zit o.a een BAR-code scanner.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond