Deel dit artikel
-

Rara opent aanval op Spotify

Met veel tamtam heeft de digitale muziekdienst Rara.com zich vandaag gepresenteerd. Deze concurrent van Spotify zal worden voorgeïnstalleerd op de meeste Europese HP-computers. Daarnaast is de dienst beschikbaar voor Android, iOS en andere platformen.

Rara.com lanceert meteen in vijftien landen in Europa: Nederland, Groot-Brittannië, Ierland, Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje, Oostenrijk, België, Denemarken, Finland, Luxemburg, Noorwegen, Zweden en Zwitserland. Daarnaast is Rara.com later deze week beschikbaar in de Canada, Mexico en vijf extra markten waarmee de site naar eigen zeggen een bereik heeft van meer dan 900 miljoen mensen.

De onlinedienst belooft een catalogus van tien miljoen nummers van grote labels als Universal, Warner, Sony en EMI. Consumenten betalen eenmalig slechts 99 eurocent voor de eerste drie maanden.

De nieuwe dienst, waarvan de naam voor de Nederlandse markt wat ongelukkig is (Rara was ooit de naam van linkse terreurbeweging), is ontwikkeld naar aanleiding van een onderzoek van ICM Research. Daaruit zou blijken dat nog altijd zeventig procent van de consumenten nooit een digitaal muzieknummer heeft aangeschaft in de laatste zes maanden. Daarnaast blijkt dat zestig procent nog nooit enige vorm van digitale muziek heeft ervaren.

De site biedt ook brede selectie van ‘vakkundig samengestelde muziekstations die passen bij de stemming van elke dag’.

Vanuit de markt van onafhankelijk muzieklabels is al meteen sceptisch gereageerd. Volgens Charles Caldas van Merlin heeft geen van de Britse onafhankelijke muzieklabels (Domino, Warp, Cooking Vinyl) een contract.

Technisch is Rara aangewezen op de clouddienst van Omnifone.

Deel dit bericht

2 Reacties

Marc

Prima om te concureren met Spotify maar geef dan een free trial van een maand alvorens je gaat betalen voor iets wat je nog niet kent!

ivo

blijf het bewonderingswaardig vinden dat dit weer met een grote kop wordt vermeld. Er zijn naar mijn weten al velen die de concurrentie aangaan met Spotify en uiteraard is dit heel mooi, maar wat doen ze anders? Goedkoper zijn ze inderdaad maar kwalitatief?

Onnodig om elke week een nieuwe spotify concurrent te noemen. Mooi voor Spotify want dit is weer een attententie waade voor hen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond