Deel dit artikel
-

Samsung levert narrowcasting-schermen Schiphol

Tweeduizend Samsung TFT-LCD schermen gaan de bestaande monitoren met vluchtinformatie op Schiphol vervangen. De nieuwe 'dynamic displays' bieden naast vluchtinformatie ook commerciële informatie, aanwijzingen voor passagiers en infotainment.

De ondertekening van het contract tussen Samsung en Amsterdam Airport Schiphol vond gisteren plaats. “Wij zijn trots dat Schiphol voorop loopt in het toepassen van narrowcasting,’’ zei Pieter Verboom, de financiële baas van de Schiphol Group bij de ondertekening. Volgens woordvoerder Marianne de Bie van Schiphol kwam Samsung als beste naar voren bij een Europese aanbesteding. Het is de bedoeling dat de komende twee jaar alle monitoren in de vertrekhal, aankomsthal en op de pieren worden vervangen door 32”, 40”en 46” TFT-LCD schermen.

De nieuwe schermen zijn al op een aantal plaatsen in de terminal te zien, aldus woordvoerder De Bie. In de afgelopen maanden vond een test plaats met narrowcasting in Vertrek 1, Lounge 1, bij een aantal gates en bij de bagagebanden. “Passagiers vinden vooral de leesbaarheid van de informatie erg prettig.”

Het woord ‘dynamic’ verwijst naar de narrowcastingfunctie van de schermen. De Bie: “Dat betekent dat we de informatie op de schermen aanpassen aan de locatie waar de schermen hangen en het tijdstip van de dag. Zo zou je kunnen denken aan informatie over de stad Amsterdam op de beeldschermen bij de bagagebanden. Op andere plekken is die informatie juist helemaal niet relevant.”

Op de schermen is ruimte voor commerciële informatie. Zo zijn op de schermen aanbiedingen te zien van winkels op Schiphol Plaza. Volgens De Bie kunnen andere bedrijven ook advertentieruimte kopen voor de schermen. “Narrowcasting zit nu in het reclamepakket dat de afdeling Schiphol Media aanbiedt.”

Het nieuwe Flight Information Display System (FIDS) van de luchthaven stuurt de Dynamic Displays aan. Dit systeem zorgt ervoor dat de juiste informatie op het juiste moment op de juiste schermen wordt getoond.

Deel dit bericht

7 Reacties

Robert

hmmmmmm , gemiste kans van Philips….?

Frank

Mag ik even braken? 'narrowcasting-schermen', 'dynamic displays', etc. etc. We hebben het hier over doodordinaire tft- en lcd-schermen. Niets meer, niets minder. Of heet een poster tegenwoordig een 'static display'… Dat er ergens een computer staat die commercials en vluchtinformatie richting de schermen stuurt, dat is toch niet zo bijzonder? Het wordt hier zelfs nauwelijks genoemd. Leuk voor Samsung dat ze een flink aantal schermen verkocht hebben, maar verder is heeft het artikel een hoog hype-gehalte.

Remi

Ik ben het met Frank eens. Als je ook binnenloopt bij de gemiddelde discotheek, grotere bioscoop of winkelcentrum wordt je ook geinformeerd via deze middelen. Dit bestaat al een tijdje.

Robert

Het feit dat Schiphol kiest voor een Koreaanse leverancier ten koste van onze Hollandse trots Philips vind ik onbegrijpelijk.GOED VOOR DE NEDERLANDSE ECONOMIE!!!!!!

Franklin

Wederom een gemiste kans om hollands trots "Philips" te tonen op een vooraanstaande luchthaven, in Nederland wel te verstaan. Maar het zal wel weer alleen om de beste prijs gaan. Zal me niet verbazen als Samsung het weg heeft gegeven. Prijskwaliteit verhouding zal daardoor wel het beste zijn. Nou ik heb bij de keuze van mijn LCD TV gekozen voor Philips en heb dat echt gedaan op prijskwaliteit verhouding. En daar kwam Samsung echt als slechtste uit. Ziet er echt niet uit.

Denise Appels

Narrowcasting op Schiphol, wie heeft dat woord eigenlijk bedacht. Het komt alleen voor in Nederland en raakt echt kant nog wal. De juiste bewoording is instore communicatie / digital signage. Lijkt wel een beetje op dat MacDonalds verhaal daar praten ze er ook steeds over, maar de kwaliteit en tevens communicatie met dat bedrijf is beneden peil. In onze optiek zijn ze niet een volwaardig gesprekspartner want ze luisteren niet in het gesprek dat je met ze voert. Ze jagen alleen winstbejag na door reclametijd te willen verkopen. En dat is juist niet wat we willen, we willen communiceren met onze klanten en onze producten promoten. Zal wel hetzelfde verhaal zijn als Schiphol want er worden ook Samsung schermen gebruikt.

Hansie

Inderdaad leuke order voor Samsung. maar jammer voor Philips? De huidige schermen zijn overigens van het merk Barco, Belgisch spul. Het grote voordeel van deze ouderwetse monitoren is dat er ALLEEN vlucht info opstaat en geen flauwekul. niks dynamic display geklets, met natuurlijk heel veel reclame. Joepie, weer een nieuwe outlet voor commercials ontdekt. Kom je aanlopen, wil je ff snel kijken op welke gate je moet zijn, kun je straks heerlijk 5 minuten naar reclame gaan kijken hihi. Leve de vooruitgang…

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond