Deel dit artikel
-

Omzet T-Mobile Nederland onder druk

De marketingkosten rond nieuwe tarieven van T-Mobile in Nederland en Oostenrijk hebben de resultaten van moeder Deutsche Telekom mede negatief beïnvloed, evenals bijgestelde afgiftetarieven die telecombedrijven elkaar in rekening brengen. De Europese omzet daalde 4,5 procent naar 3,4 miljard euro.

De omzet voor Nederland ging van 418 miljoen euro vorig jaar naar 407 miljoen dit kwartaal (pdf), overigens fors beter dan de 393 miljoen euro van het eerste kwartaal. EBITDA daalde van 133 naar 114 miljoen euro. Over de eerste zes maanden daalde de omzet in Nederland met 4,9 procent. T-Mobile wijt de mindere resultaten aan enorme prijsdruk, maar daarin week Nederland niet af van vooral Griekenland en Oost-Europese landen. Het aantal mobiele abonnees neemt iets af ten opzichte van vorig jaar: van 4,7 naar 4,5 miljoen.

Toch heeft Deutsche Telekom in het algemeen geen reden tot klagen. De later dit jaar naar Ziggo vertrekkende topman René Obermann verklaarde vanochtend dat ‘we drommen klanten aantrekken aan beide zijden van de Oceaan.’ In Duitsland werden 434.000 nieuwe mobiele contracten afgesloten. In de VS trok T-Mobile US 688.000 nieuwe klanten aan. In totaal kreeg Deutsche Telekom 1,38 miljoen nieuwe mobiele klanten.

Er zijn meer lichtpuntjes: (digitale) televisie groeit 5,1 procent per jaar. Het bedrijf heeft inmiddels ruim 3 miljoen aansluitingen.

De totale omzet steeg dan ook met 5 procent tot 15,2 miljard euro. Op operationele basis (EBITDA) ging de winst met 6 procent omlaag tot 4,4 miljard euro. De operationele winst komt voor het gehele naar naar verwachting uit op 17,5 miljard euro, en ook dat beter dan verwacht. Wel wil Deutsche Telekom meer investeren in de Verenigde Staten.

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond