‘Tv-reclame bereikt maar 20 procent doelgroep’

3241512841_1fd19e208a
Pagina tools
NIEUWS - 27 augustus 2012 11:00

Een Amerikaans onderzoek laat zien dat driekwart van de tv-reclame door maar twintig procent van de doelgroep wordt gezien. Dat toont de noodzaak van betere crossmediale meetmiddelen aan.

Dat laat een onderzoek van Simulmedia zien op basis van cijfers van Nielsen en Kantar Media (WPP). De Financial Times beschrijft dat tv-reclame in tientallen procenten van de gevallen niet wordt gezien en, oplopend tot driekwart van de gevallen, niet in de beoogde doelgroep terecht komt.

Simulmedia diskwalificeert niet het vehikel televisiereclame an sich, maar werpt wel vragen op rondom het gericht kunnen targeten. Uit de mond van een online targetingspecialist mag dat geen verrassing heten, maar de vraag naar betere richt- en meetmiddelen klinkt al lang onder grote adverteerders.

Wereldwijd wordt rond de veertig procent van de mediabudgetten besteed aan tv-commerials. Twintig procent van de budgetten gaat naar internet en tussen de vijftien en twintig procent naar kranten.

Naar informatie van Emerce brengt GfK Panel Services dit najaar een tool op de markt waarmee adverteerders de efficiëntie van hun uitingen in online en offline media kunnen meten. Google is launching customer van deze brede vorm van media-onderzoek. Dit soort middelen kan de inzet van tv-en internetreclame efficiënter maken.

Foto: futureatlas (cc)

Meer over:

Onderzoek, Reclame, Televisie

Reacties op "‘Tv-reclame bereikt maar 20 procent doelgroep’"

Er zijn tot nu toe 5 reacties geplaatst. Reageer ook!

Gerben Busch 27 aug, 2012 - 22:51

In 2005 lieten 3MO en de BVA in een kwalitatief kijkonderzoek bijna identieke cijfers zien. Tijd dus voor merken om slimmer budget te gaan alloceren aan media die meetbaar bijdragen aan het resultaat.

Ja hoor, daar hebben we weer zo’n artikel. Waarom wordt er niet uitgelegd wat exact onderzocht is en hoe dit gebeurt? Er is geen onderzoek zo goed ingericht als het TV onderzoek. Er is geen medium zo goed in staat om de ROI op binnen de doelgroep te berekenen als TV. Het is uiteindelijk de adverteerder die ziet wat de impact van TV is op zijn resultaten. Die houd je niet voor de gek en al helemaal niet met halve waarheden.

voor een van onze relaties hebben we in 2010 meegewerkt aan het onderzoek dat GfK met Google eind dit jaar op de markt wil brengen (of Google met GfK ;-). Waar het in beginsel om gaat is of de uiting datgene bij de consument overbrengt wat de marketeer graag wil oplossen. En of vervolgens het medium daarin een (significante) bijdrage levert. Wat het US-onderzoek heeft gemeten is ‘reclame’: dat zorgt vaak voor vermijdend mediagedrag bij consumenten, wat niet zo vreemd is als je veel uitingen bekijkt.
Al die (vakmatige) irritaties leidden er toe dat we met SurPlace een model hebben ontwikkeld dat wekelijks meet waar je staat met het merk, in en met alle marketing- & sales-activiteiten. Door alles op een rijtje te zetten optimaliseer je in het eerste jaar al ruim 20% in het budget, maar bij voorkeur op kpi’s. Want als de kpi’s stijgen, hebben we vaak ook de omzet/afzet zien stijgen.
En daar gaat het uiteindelijk toch om.

@Michel je hebt gelijk dat het artikel wel wat verdieping mag hebben, maar om nu te zeggen dat TV het heilige medium is, waar je zo perfect de ROI kan berekenen. Daar wakkert het artikel juist de discussie aan, want adverteerders adverteren soms ook via TV omdat de retail anders hun producten niet opnemen (even als voorbeeld). Het oude gedachtegoed: ik moet op TV anders tel ik niet mee, is niet meer helemaal van de tijd. Let wel: ik geloof in de kracht van TV als massamedium, zeer zeker. Maar ik geloof meer in de crossmediale aanpak.

Edwin Vlems 3 sep, 2012 - 18:09

Ach elke 10 jaar wordt bewezen dat er amper naar televisiereclame wordt gekeken en toch investeren wij marketeers er jaarlijks weer vele miljoenen in. Het lijkt wel of reclame een doel op zich is, terwijl er veel leukere, betere en goedkopere manieren zijn om met klanten te communiceren:
http://metaalmarketing.wordpress.com/2012/05/14/is-reclame-een-doel-op-zich/

Reactie plaatsen

Whitepapers

Meer whitepapers