Twee mobiele overnames voor Groupon

Groupon wil zijn mobiele apps sneller doorontwikkelen en neemt daarom twee mobiele specialisten over.

De koopjessite neemt Kima Labs en Hyperpublic over, maar vertelt niet hoeveel het daarvoor betaalt. Beiden zijn technologiemakers, ieder met een eigen specialisme.

Hyperpublic (foto team) biedt technologie om apps te maken, die vertellen waar een consument is en, op basis van die locatie-informatie aanbiedingen van winkels toont in de buurt. Gebruikers van Groupon kunnen er daarom op rekenen, dat ze binnen afzienbare tijd een vergelijkbare app krijgen om te shoppen in de winkelstraten.

De overname van Kima Labs zou een strategisch nieuwe koers van Groupon kunnen markeren. Het bedrijf is de maker van het programma Barcode Hero. Barcode Hero is productgericht en, dus, niet primair shopgericht.

Deze app zoekt niet primair naar aanbiedingen in de buurt, maar vraagt de gebruiker om een winkel eerst een barcode te scannen. Pas daarna krijgt hij een prijsvergelijkend advies, met verwijzingen naar webshops. Mogelijk worden daar in de toekomst ook resultaten met fysieke winkels aan toegevoegd.

Anderhalf jaar geleden kocht eBay het bedrijf RedLaser, zodat het ook offline en online winkelen kan combineren door zijn publiek barcodes te laten scannen in winkels.

Groupon sloot vorige maand een Europese distributiedeal met T-Mobile. Het telecombedrijf gaat zijn klanten, indien ze dat op prijs stellen, vertellen waar ze koopjes kunnen vinden wanneer ze onderweg zijn.

Anderhalve week geleden publiceerde de koopjessite zijn kwartaalcijfers over de laatste maanden van 2011. Daaruit bleek, dat consumenten 1,3 miljard dollar aan Groupon betaalden om de aangeboden koopjes te kunnen gebruiken.

Deel dit item

Gerelateerde items

Reactie plaatsen