Deel dit artikel
-

Uitgever Time Inc zet 500 man op straat

De grootste Amerikaanse uitgever van papieren tijdschriften Time Inc ontslaat vijfhonderd man, oftewel zes procent van het zijn personeel, door slinkende oplages en teruggelopen advertentie-inkomsten.

CEO Laura Lang liet gisteren aan haar personeel weten dat de uitgever slanker moet worden en meer multiplatform. Eerdere pogingen om de advertentieverkoop van tijdschriften en online samen te voegen zijn echter mislukt. Met advertenties online is minder te verdienen dan met advertenties in tijdschriften. En juist bij die tijdschriften zit de grootste pijn. De losse verkoop is alleen al in de eerste helft van 2012 met negentien procent gedaald. De omzet is in eerste negen maanden van 2012 met 6,2 procent afgenomen.

Time Inc., onderdeel van Time Warner, geeft 21 tijdschriften uit. Naast weekblad Time gaat het onder meer om Fortune, Sports Illustrated, People, GOLF Magazine, en Entertainment Weekly. Ook is Time Inc. eigenaar van de Britse uitgever IPC Media, bekend van Country Life en het rockblad NME. Voor zover bekend vallen daar geen klappen.

Het bedrijf heeft achtduizend man in dienst. CEO Lang zit er nog maar kort. Voorganger Jack Griffin werd al in 2011 aan de kant gezet.

Deel dit bericht

2 Reacties

Rutger

Ik zie dat ook in de winkels een verschraling van het aanbod. Maar of dit ook resulteerde in afnemende verkopen? Ik verwacht van niet er wordt alleen meer van de toptitels.verkocht. Voor een compleet aanbod van tijdschriften biedt internet soelaas. Vraag is alleen hoelang het duurt voordat daar (bv http://www.tijdschriftbezorgen.nl) ook alleen nog maar de toonbladen zijn te vinden als hele redacties worden ontslagen.

Frederique

Als uitgevers nou eens internationaal en nog meer crossmediaal (digi-versies ook!) zouden gaan denken… Waarom is het voor mij als Nederlander nog steeds een immense zoektocht met moeilijk betaalgedoe om een abonnement op de Entertainment Weekly te nemen? Deze ontslagen liggen – naar mijn mening – niet aan het gebrek aan interesse in tijdschriften of verhalen of de ‘crisis’, maar aan het gebrek in vernieuwende en commerciele inzichten. Jammer genoeg.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond