Deel dit artikel
-

Uitgevers blijven antwoord op digitale tv schuldig

Uitgevers als Quote, Sanoma en De Telegraaf zijn zich er allemaal van bewust dat ze door de opkomst van digitale televisie iets met bewegende beelden moeten gaan doen. Maar hoe, daarover lopen de meningen uiteen. Er vol ingaan is in ieder geval geen optie.

Zo ziet Sanoma niets in het direct lanceren van een eigen televisiekanaal en laat De Telegraaf dat wijselijk aan SBS over, waarin het een 27 procent's belang heeft. Quote Media wil op zich wel een eigen kanaal, maar wil dat pas als digitale televisie voldoende draagvlak heeft. Dat bleek tijdens een panelbijeenkomst van Immovator in studio 22 op het mediapark in Hilversum waar Pim de Wit (CEO Sanoma Uitgevers), Maarten van den Biggelaar (Quote Media) en Ad Swartjes (CEO De Telegraaf) werd gevraagd hoe uitgevers in het tijdperk van digitale tv eigenlijk tegenover hert medium televisie staan. Een echt antwoord van de uitgevers over de opkomst van digitale televisie was er niet, maar ze hebben er wel ideeën over. 

Van de drie was Van den Biggelaar de enige met echte 'televisie-ervaring'. Twee jaar geleden verkocht hij namelijk het door hem in 1995 begonnen muziekstation de Box (een computer met 350 muziekclips erop die kijkers zelf konden opvragen) met een flinke winst aan het Duitse Viva (dat het op zijn beurt weer aan muziekzender MTV verkocht).

In zekere zin heeft Swartjes ook wel ervaring met televisie, maar dan als investeerder. De Telegraaf wist toen SBS in Nederland begon direct een dertig procent's belang in de zender te verwerven en is daar bij monde van Swartjes nog steeds zeer tevreden mee. Bij de ontwikkeling van digitale themakanalen ziet hij dan ook een mooie rol voor SBS weggelegd en niet zo zeer voor De Telegraaf.

Wel zou hij zich zo voor kunnen stellen dat er vanuit de krant een voorstel komt voor iets 'nieuws- of gossip'-achtigs. Omdat De Telegraaf een beursgenoteerd bedrijf is, weigerde Swartjes echter het achterste van zijn tong te laten zien. “Het enige dat ik erover kan zeggen, is dat wij de mediaconsument, waar hij ook gaat, altijd zullen blijven volgen.” Daarmee verwees hij naar het belang van De Telegraaf in Mobillion (mobiel), naar het feit dat Spits sinds kort bij UPC achter de decoder zit (een teletekst-achtige dienst) en ook wees hij erop dat De Telegraaf sinds kort ook video-editors in dienst heeft (die ruw beeldmateriaal monteren tot korte clipjes en geschikt maken om deze op internet uit te zenden).

Het meest open over zijn nog niet uitgevoerde plannen was Van den Biggelaar die nog maar eens herhaalde dat hij van plan is om samen met The Entertainment Group van Unico Glorie met een 24 uurs kookkanaal te komen dat luistert naar de naam Food11. Daarin is hij bereid jaarlijks 5 miljoen euro te steken, maar dan wel met de voorwaarde dat dat geld ook terugverdiend wordt. Dat moet wat hem betreft bij de consument vandaan komen. Hoewel de zender nog niet in de steigers staat, staan volgens de directeur van Quote Media de koks wel al in de rij om aan de slag te mogen gaan. Van den Biggelaar wil mensen ook a la de Box kookclips gaan voorschotelen.

Wanneer de zender er moet komen, liet Van den Biggelaar in het midden, maar navraag leerde dat het om een kip-ei-discussie gaat. “Zo lang er maar 100.000 mensen van die kastjes hebben om digitale televisie te kijken, heeft het investeren in een digitaal televisiekanaal volstrekt geen zin. Dat verdien je dan namelijk nooit terug,” aldus een resolute Van den Biggelaar.

Sanoma-CEO Pim de Wit is van plan om het een stuk rustiger aan te doen. Die ziet zijn tijdschrift-titels toch meer als een verlengstuk voor televisieprogramma's. Wel denkt hij eraan om met web-tv te beginnen en sommige van die uitzendingen door te laten groeien naar een volledig digitaal kanaal. Als voorbeelden noemde hij Vrouw Online en Autoweek. “Die hebben het beiden in zich om uit te groeien tot volledige themakanalen,” zo zei de CEO van Sanoma Uitgevers. Voor het vullen van die kanalen zal Sanoma wel samenwerken met externe partijen. “Het maken van televisie is een vak apart. Daar moet je als bladenmaker niet zo maar instappen.” Verder vertelde de Wit dat in mei het interactieve concept Stay-or-go op internet zal worden gezet. In een later stadium zal dat concept ook op een van de commerciële zenders te zien zijn. Welke dat is vertelde hij niet.

De Wit ziet niet in hoe er geld verdiend kan gaan worden met digitale televisie. “Juist de verdere fragmentatie die ontstaat door de komst van digitale televisie, maakt het voor de adverteerder onaantrekkelijk.” Veel meer verwacht hij van mobiele televisie. “Daar zou ik nu mijn geld op zetten. Door de komst van nieuwe handhelds en 3G-diensten zul je zien dat jongeren clips op hun mobieltje gaan bekijken. Daar ligt de toekomst. Dat zijn ook impulsaankopen. We moeten dan ook naar een model toe waarbij het afrekenen van dergelijke diensten in ieder geval lekker makkelijk gaat. Dan maakt zoiets ook een kans.”

Deel dit bericht

2 Reacties

a treur jr

van Hek

Het is te hopen dat er bij De Telegraaf iemand opstaat die IP-TV tot een succes maakt, anders heeft die uitgever wel erg weinig toekomst.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond