Deel dit artikel
-

‘Verlies Zalando: 40 miljoen euro’

Modewinkel Zalando sluit dit jaar af met een verlies van naar schatting veertig miljoen euro.

Daarmee verdubbelen de rode cijfers, want een jaar geleden bedroeg het verlies twintig miljoen euro. De Duitse uitgave Focus Magazin meldt de Zalandocijfers, maar geeft zijn bron niet prijs.

Tegenover het verdubbelde verlies staat ook een verdubbeling van de omzet. De online modezaak boekte in 2011 een omzet van 510 miljoen euro. Dat bedrag steeg in de eerste helft van 2012 al tot 471 miljoen euro. Bij het huidige groeitempo gaat Zalando dit jaar nog over de grens van de miljard euro aan verkopen.

Het nettoverlies, betrekkelijk klein op zo’n groot verkooptotaal, groeide vermoedelijk als gevolg van de uitgaven aan marketing en reclame in de online en traditionele media. Het bedrijf investeert veel in het verleiden van potentiële klanten.

In oktober van dit jaar betaalde de Zweedse investeerder 287 miljoen euro om nog eens tien procent van de aandelen Zalando te verwerven. Daarmee komt de waardering van de Europese webwinkel op een kleine drie miljard euro. Kinnevik is nu de grootste aandeelhouder. De Zweden hebben ook belang in onder meer Tele2, CDON Group (Heppo, Nelly.com) en Metro.

Foto: Wimena Kane (cc)

Deel dit bericht

19 Reacties

Robert van Heerde

Gaat het nu gewoon niet goed met Zalando, of hoort dit bij het plan? Eerst bakken met geld investeren (en verlies draaien) om vervolgens te oogsten?

Bas van der Veeken

Ik gok dat het hun plan is. Verder ook geen idee.

Vindt hun laatste reclame van met de kerstman wat demigrerend en niet zo leuk.

John Muijen

Als je kijkt naar de investeerders achter Zalando dan vermoed ik dat er niets ‘zomaar’ gedaan wordt. Ik denk dat de strategie is om met heel veel geld een zo groot mogelijk stuk van de markt te kopen en daarna te cashen.

Dennis

Tuurlijk mensen, verlies maken hoort bij het plan, vinden ze waarschijnlijk mooi in de boeken staan….

Remy Bleijendaal

Zalando koopt zich in de markt en draait daardoor de eerste paar jaar verlies. Gaat Amazon zodrekt ook doen in NL.

Peter

Natuurlijk is dit het plan van Zalando! Eerst drie jaar flink agressief investeren in market share, en dan gaan optimaliseren en winst halen. Als dit een gouden strategie blijkt te zijn, gaan ze dit in veel meer landen toepassen…

Dennis

Het is een mooie webshop, en het groeit sterk. Maar het bedrijf heeft een gigantische cash-burn-rate, en ze hebben nog nooit een cent winst gemaakt. Het is gewoon smijten met geld door alle e-commerce investeringsmaatschappij van de wereld, die allemaal een klein beetje eigenaar zijn van Zalando.

Bart

Ik denk dat Zalando beter kan inzetten op het minimaliseren van het aantal retouren. Met de technieken om via de webcam kledingmaten te berekenen, kan al een gedeelte van de hoeveelheid retouren naar beneden.

Verder is het wellicht handig om met third party sellers te gaan werken om het assortiment uit te breiden. Amazon verslaat Zalando op het gebied van kledingassortiment met een enorme overmacht.

Sandra

Zalando is natuurlijk agressief aan het groeien, en zeker niet alleen in Nederland. Agressief groeien kost altijd geld, Zalando is binnen twee jaar tijd uitgegroeid tot een van de bekendste webshops van Nederland, en dat doe je niet zonder budget. Gezien ze in zo’n 14 landen actief zijn, valt het verlies per land mij heel erg mee.

Thijs

Geef ze 2 jaar de tijd en er staat een groot groen getal onder de streep.

Ronald Oldenburger

Het is dezelfde methode dat ervoor gezorgd heeft dat Amazon zo groot is geworden als dat het nu is. Agressief groeien, met enorme verliezen. Na verloop van tijd, marktaandeel behouden en verder laten groeien. En uiteindelijk winst maken.

Ook natuurlijk alleen mogelijk als je heel (heel heel) veel geld hebt.

Jan

@Bart Zalando werkt al samen met 3 party sellers. Kort geleden rondleiding gehad in een Duits bedrijf en tussen neus en lippen door vertelden ze dat ze de dag beginnen met Zalando orders

Brouwer

Geloof mij, het hele verdienmodel van de internet winkels is onhaalbaar.
Kom net uit Amerika, de trend daar is mooie winkels op toplocaties.
Grote namen met daarnaast zorgvuldig uit gekozen ” kleine retailers” die het straatbeeld anders maken met winkels.
Men wil juist er voor zorgen dat niet elke winkelstraat er meer hetzelfde uitziet. Verhuurders gaan op zoek naar kleine ondernemers die zie onderscheiden van de rest.
Deze ondernemers krijgen een huurkorting op À locaties waardoor het voor hen de eerste jaren makkelijker wordt gemaakt op een goede start te maken.

Hendrik

De online modezaak boekte in 2011 een omzet van 510 miljoen euro. Dat bedrag steeg in de eerste helft van 2012 al tot 471 miljoen euro

Leg mij eens uit….?

Ru Nacken

@Hendrik
Het staat een beetje ongelukkig geschreven misschien, maar met ‘stijgen’ wordt hier bedoeld: het tempo waarin de omzet gehaald wordt. Waar in 2011 een jaar nodig was om tot 510mjn te komen, is dat bedrag in 2012 bijna in de helft van de tijd gelukt. Dat is dus een stijging.

Rogier

In veel online branches is langzaam groeien met een positief resultaat bijna onmogelijk. Denk alleen al aan de volumekortingen en search investeringen die nodig zijn om bovenin mee te doen.

Alex de Wit

Wat ons vooral opvalt is dat we zien dat andere mode winkels nu in de verkoop een inhaalslag aan het maken zijn, misschien profiteren ze stiekem mee van het online verkoop succes van Zalando? Misschien ook omdat steeds meer mensen door krijgen dat dezelfde mode online goedkoper te vinden is…

Seb van den Berg

Als je dit nieuws leest lijkt het inderdaad merkwaardig; Zalando is inmiddels een van de bekendste webshops en die maken verlies? Maar daar ligt waarschijnlijk ook de verklaring. Want die bekendheid kost geld. Kijk maar eens hoe vaak de commercials op televisie komen.

Ik geloof ook dat Zalando aan het investeren in de toekomst is. En dat is erg zinvol, want aangezien er inmiddels voorspeld wordt dat de financiele crisis nog lang zal duren, dan zullen webshops een steeds groter deel van de markt gaan opeisen. Het blijft nou eenmaal een feit dat webwinkels geen fysieke winkels hoeven te hebben en daarmee kosten kunnen sparen. Uiteindelijk zullen ze dat in kortingen en aanbiedingen kunnen omzetten.

Erik van der Veen

Zalando hoeft zich zo te zien totaal geen zorgen maken. De totale online kledingmarkt groeit nog een groot aantal jaren door, in heel veel landen. Het marktaandeel van Zalando stijgt. Het productaanbod (breedte en diepte) en de webshop kloppen. De inkoopkracht (marge) van Zalando neemt toe. Ze leren iedere dag weer meer over wat de diverse media opbrengen en kunnen de conversie continue verbeteren. Men leert de klant steeds beter kennen. Zalando profiteert enorm van schaalvoordelen. Ze kunnen de beste jongetjes van de klas in dienst nemen. Een top-of-mind positie kopen, kost inderdaad even geld, maar men heeft daar hele diepe zakken. Bovendien kunnen ze desgewenst nog heel veel andere markten betreden.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond