Verslag Web 2.0 Expo in Berlijn, dag 1

Web 2.0
Pagina tools
NIEUWS - 07 november 2007 00:00

Het Web 2.0 congres in Berlijn kent duidelijk een andere sfeer dan de editie in april van dit jaar in San Francisco, waar de vibes voelbaar waren en de bezoekers kleurrijker. In Berlijn heerst grotendeels de pakkencultuur, mensen op badslippers, met paars haar en bestickerde laptops zul je hier niet aantreffen. De nadruk ligt op serieus zakendoen, en dat is ook wel weer eens verfrissend. Rebecca Rijnders doet verslag.

Goed voorbeeld is de presentatie van Christian Leybold van BV Capital. Zijn verhaal over web 2.0 businessmodellen gaat over de drie belangrijkste pijlers van dit moment: sociale netwerken, video en gelokaliseerde diensten.

Het hebben van een groot publiek, dus het genereren van veel verkeer is essentieel geworden voor web 2.0 bedrijven, illustreert Leybold aan de hand van wat cijfers: Yahoo staat wereldwijd op de eerste plek qua bezoekersaantallen, gevolgd door Google, YouTube en MSN. Facebook staat inmiddels op de zevende plaats. Je zou dus verwachten dat de advertentie-uitgaven daarmee synchroon lopen, maar dat blijkt niet het geval. Slechts vier procent van alle online advertentie-uitgaven gaat naar sociale netwerken, terwijl alleen al MySpace zes procent van het totale bezoek trekt.

Moeilijk
Dat komt omdat het moeilijk wordt gevonden, legt Leybold uit, omdat online adverteren normaal gesproken het beste werkt als mensen in de "koopmodus" zijn, en dat is meestal niet als je met je vrienden aan het communiceren bent. Toch kan het wel werken, denkt Leybold, zeker als je weet wie iemand is en wat zijn interesses zijn. Om die reden ontstaan nu "vertikale" advertentienetwerken – zoals Glam Media – die advertenties inkopen die bijvoorbeeld gericht zijn op vrouwen en worden verspreid op veel middelgrote vrouwensites, waarmee het long tail effect wordt bereikt.

In video ziet Leybold big business, omdat een reclameboodschap nog altijd het beste werkt in video-vorm. Youtube zal veel inkomsten genereren vanwege de gigantische hoeveelheden content, maar ook dankzij het sociale aspect. De kwaliteit zal bovendien alleen maar toenemen. Hij ziet overigens meer brood in professionele content dan in user generated content. Bijvoorbeeld door branded messages. Maar Leybold gelooft tevens in tv-series die gratis te bekijken zijn met zeer korte spotjes ertussen.

Ook local adverting is een grote groeimarkt. Ook weer geen eenvoudige, want advertenties binnenhalen van het MKB is duur. Je moet immers al die kleine bedrijfjes bellen, die bovendien nog weinig ervaring hebben met online adverteren. En je hebt wel massa nodig, en dat kost tijd. Maar als deze bedrijven eenmaal het effect van online adverteren door hebben, gaat hier nog veel gebeuren, aldus Leybold.

Nieuwe vormen?
Het verhaal van Sebastian Kuepers van The Otherland Group over adverteren in virtuele werelden begint veelbelovend, met indrukwekkende cijfers ("volgens Gartner hebben in 2011 tachtig procent van de Fortune 500 bedrijven een eigen virtuele wereld") en de verwachting van Mozilla dat browsers zich zullen aanpassen waardoor je eenvoudig heen en weer kunt switchen tussen al die 3D werelden, verzandt algauw in open deuren. Dat je moet experimenteren met je doelgroep, hen moet betrekken en vooral verder moet denken dan de gebaande paden. Want in werelden als Second Life is zoveel meer mogelijk dan in het echte leven, dus denk in nieuwe vormen. Om vervolgens een virtueel billboard te laten zien en virtueel speed daten en virtuele bijeenkomsten. Alles even natuurgetrouw. Het enige verschil is dat alles meetbaar is en alle data aan elkaar gekoppeld kunnen worden. En natuurlijk is behavioural targetting mogelijk. Nu alleen nog een kritische massa, zoals in real life.

Schuld en angst
De bekende Amerikaanse weblogger Cathy Sierra licht kort haar filosofie "Creating happy users" toe. Waar liggen de kansen voor web 2.0 bedrijven? Geef je gebruiker niet het gevoel dat hij dom is, zegt Sierra, die refereert aan een blijkbaar wijdverbreid schuld- en angstgevoel dat heerst onder webgebruikers. Een FAQ op je website is niet genoeg, voeg een WTF (What the fuck)- knop toe, want denk maar niet dat mensen vrolijk aan het surfen zijn, nee, mensen ergeren zich dood en zijn meestel de wanhoop nabij als ze jouw site bezoeken, als we Sierra moeten geloven.

Een relevanter constatering is dat veel bedrijven meer energie stoppen in nieuwe dan in bestaande klanten, sterker nog: ze zijn ook veel aardiger tegen nieuwe dan tegen bestaande klanten. Terwijl het juist andersom zou moeten zijn!

Zintuigen
Tot slot benadrukt Sierra het belang van de fysieke ervaring. Het web zal nooit het echte leven kunnen vervangen, waarom gaan we anders massaal naar een congres dat je net zo goed online zou kunnen volgen? De zintuiglijke ervaring is essentieel dus geef je klant – als het even kan – iets in de echte wereld. Niets is zo leuk als het krijgen van een pakketje. Een t-shirt is al voldoende of dan toch op z'n minst een menselijke stem aan de telefoon…

 

Meer over:

E-business, Marketing media, Strategieën

Reacties op "Verslag Web 2.0 Expo in Berlijn, dag 1"

Er zijn tot nu toe 5 reacties geplaatst. Reageer ook!

Jan Kabaal 7 nov, 2007 - 7:43

"Youtube zal veel inkomsten genereren vanwege de gigantische hoeveelheden content" Mensen die een video op youtube willen kijken komen voor die video, niet om reclame te zien (laat staan doorklikken).

Ja, en mensen gaan naar het cafe om gezellig te praten, maar bestellen dan toch een drankje, sommigen zelfs twee schijnt ;)

erwin blom 7 nov, 2007 - 19:05

Bedrijven zijn helemaal niet aardiger voor bestaande klanten. Ze hebben er alles voor over om nieuwe klanten binnen te halen (ISP's, telecoms, bladen), maar doen niks voor bestaande klanten. Trouw wordt gestraft! pas als je weggaat naar een ander, smeken ze je weer met aanbiedingen terug te komen.

erwin, dat is ook precies wat Sierra zegt…

erwin blom 8 nov, 2007 - 8:17

@rebecca Nou , dan zijn we het eens ;-)

Reactie plaatsen

Whitepapers

Meer whitepapers