Deel dit artikel
-

Weer een nieuwe DVD-verhuurder: Emmys.nl

Het Netflix -model blijft inspireren. Vandaag start er opnieuw een online DVD-verhuurder in Nederland: Emmys.nl . Oprichter Ivar Gribnau mikt op 5.000 abonnees binnen een jaar.

Emmys.nl laat abonnees DVD's huren voor 24,99 euro per maand. Abonnees kunnen uit een assortiment van 1000 titels kiezen en drie titels per keer via de post laten bezorgen. Na retournering per post kunnen er weer drie nieuwe titels bezorgd worden. Bezorging en retournering zijn bij het maandabonnement inbegrepen. Het lijkt als twee druppels water op het model van het succesvolle Amerikaanse bedrijf Netflix.

Emmys-oprichter en mede-eigenaar Ivar Gribnau zegt de komende drie jaar 2 miljoen euro aan marketing uit te zullen geven. Dat gaat op aan de werving en vooral het behoud van klanten. Voor de werving wordt samengewerkt met derde partijen, waaronder een uitgever en een internetbedrijf. Deze krijgen betaald per abonnee die ze aanbrengen. Voorts is Gribnau van plan te gaan adverteren in print en op de radio. Een groot deel van het marketingbudget zal worden besteed aan klantenservice.

Ivar Gribnau, voorheen onder andere marketingmanager van Easyeveryhing: "Onze grootste uitdaging is om de markt op te voeden. Het gaat om de perceptie bij de klant. Daarom willen we de dingen eenvoudig houden. Eén abonnementsvorm, een simpele boodschap, geen verplichtingen. Klanten kunnen in- en uitstappen wanneer ze maar willen. Aan ons de taak ervoor te zorgen dat ze niet afhaken."

Eerder dit jaar startte DVdirect met een vergelijkbare dienst, weliswaar met meerdere abonnementsvormen. Dat bedrijf zei toen te mikken op 50.000 klanten in Nederland voor het eind van 2003.

Gribnau heeft meer bescheiden doelstellingen. "Met 5.000 tot 7.000 abonnees binnen een jaar ben ik al erg tevreden. We hebben geleerd van de fouten uit het verleden. We plannen conservatief. Dat is ook beter naar investeerders toe."

De onderneming is gefinancierd met 500.000 euro startkapitaal, dat deels is opgebracht door Gribnau en de drie overige oprichters. Daarnaast hebben een aantal informal investors 30% van de aandelen verworven. Gribnau verwacht het hiermee een jaar te kunnen uitzingen. Daarna moet het bedrijf uit de cashflow gefinancierd kunnen worden.

De all-in prijs van 24,99 euro per maand is vastgesteld op basis van de noodzakelijke kosten. Daarnaast wilde men niet hoger gaan dan de prijs van 1 nieuwe DVD. Klanten krijgen pas nieuwe DVD's als de oude teruggestuurd en ontvangen zijn. Is het bedrijf dan gebaat bij een traag postsysteem? Gribnau: "Juist niet, want dan zeggen mensen eerder op. Dat willen we niet, want nieuwe abonnees werven is duur."

Op welke doelgroep mikt Emmys.nl? Gribanu: "Filmliefhebbers met internet en een DVD-speler. Ik segmenteer niet bij voorbaat, want dan sluit ik bij voorbaat mensen uit. Pas bij een bepaalde omvang wil ik segmenten gaan benoemen en daarop inspelen."

Deel dit bericht

37 Reacties

Johan

Weer een online verhuurder? Ik ben de tel kwijt, ben benieuwd hoe ze aan de markt hun 'Unique Selling Proposition' gaan uitleggen. Ivar's model klinkt overigens beter onderbouwd dan de overige moddellen. 500.000 euro startkapitaal (in deze tijden, in deze markt) is een behoorlijk slok geld, spendeer het niet allemaal aan marketing Ivar! Na goed zoeken op internt vond ik ook deze nog: http://www.emoviesclub.com, nog weinig gelezen over deze jongens in de pers, ben benieuwd wanneer deze 'live' gaat en met hoeveel geld. Lator!

mike

Top, alleen wordt de spoeling steeds dunner, Zenobe (Belgie en Nederland), DVDirect en nu Emmys. Ben benieuwd hoe dit allemaal gaat lopen….Begrijp me niet verkeerd , ik wens iedereen evenveel succes die iets probeert op te zetten, alleen zal men een lange adem moeten hebben! In ieder geval succes!!

Michel Kleistra

Ik zou wel eens willen weten, hoe dat met het patent zit. Netflix heeft voor dit business-model patent aangevraagd en gekregen en vooralsnog geldt dit, bij mijn weten, alleen in de U.S.Maar wat als ze dit businessmodel nou ook gecertificeerd krijgen bij het europese patent office.Lijkt me dat ze die aanvraag, tegelijkertijd gedaan hebben met de U.S. aanvraag.Ben benieuwd hoe Emmys dit afgedekt heeft.Voor mensen die geinterreseerd zijn in de patentaanvraag/toekenning van Netflix: http://nf450.patentfetcher.com/US6584450.pdf

Kasper Katje

Beste Mike, er zijn al veel meer van dit soort aanbieders in Nederland hoor.Naar mijn weten nu zo'n 6.

petra

In Belgie kan je een abonnement nemen op de bioscoop, voor 15 euro per maand krijg je dan alle NIEUWE films gratis op je netvlies gebrand. En dat is toch mooi 10 euro goedkoper dan die 25 euro dat 't kost om alleen maar oude films te bekijken, op een klein rotschermpje …

mike

Inderdaad, dat bedoel ik…echt iets nieuws is het dus niet. Die 500.000 startkapitaal kunnen we dus wel beter gebruiken voor wel iets nieuws! Gaarne met mij contact op te nemen voor meer info omtrent dit businessplan!

Celfish

Mijn gok is dat deze het gaat worden. Veel aanbieders op dit moment waarvan de eerste al aan het omvallen zijn met name door verkeerd model. Emmys heeft naar mijn mening de beste en slankste vorm en natuurlijk en gigantisch budget.

MarsL

Ben het niet helemaal eens met Petra. Ik ben net lid geworden van EMMY's en die films zijn zeker niet oud. Vergeleken met de andere aanbieders zie ik toch zeker een hoop nieuwe releases bij EMMY's. Die komen tegelijkertijd met de koop video's en de gewone videotheek. Ok, bioscoop is nieuwer, maar met een goede home cinema is het geluid een stuk directer en ik heb altijd 3 films thuis liggen die ik leuk vind. Ik hoef me niet aan de dagen van de bioscoop te houden en aan de tijd.

Marcel

Je vraagt je inderdaad af wat de USPs van dit soort clubs zijn. Als ik bij videoland huur ben ik misschien EUR 5 kwijt, maar heb hem wel direct. Ok, dat wordt iets (100% per dag) duurder als je hem niet direct terugbrengt, maar toch. Zag trouwens weer een andere website met een of ander familiefilter (anti-porno?) van http://www.keeno.nl Misschien is dat dan nog onderscheidend binnen de immer groeiende groep van DVD verhuur sites…

Jeroentje

Ik ben het helemaal eens met Marcel. Ik zie absoluut geen USP's bij dit soort gemaksdiensten, althans niet in Nederland. Dat een dergelijk model in de VS werkt kan ik me voorstellen. Daar wonen heel wat mensen "in the middle of nowhere" waar de eerste videotheek op een uur rijden afstand zit. In Nederland is de videotheek-dichtheid dusdanig groot, dat je zelden langer dan 10 minuten op de fiets hoeft te zitten om een film te huren. Bovendien is een film huren vaak een impulsieve actie. Je hebt NU zin om een film te kijken, dan wil ik hem ook nu hebben en niet over een dag pas (als je geluk hebt). Ook het abonnementsbedrag van EUR. 24,99 per maand vind ik nogal stevig. De gemiddelde Nederlander kijkt volgens mij niet voor 25 euri DVD's per maand. Daarbij is het "zo vaak ruilen als je wilt" ook een wassen neus natuurlijk. Alleen in de maand dat je drie weken op vakantie bent "lijdt" je al zwaar verlies. Wellicht is het beter, net zoals bij video-automaten, de abonnee gewoon een tegoed te laten storten dat hij of zij kan opmaken wanneer het hem/haar schikt. Kortom: leuk bedacht (nageaapt eigenlijk) maar in Nederland m.i. niet levensvatbaar.

Kasper Katje

[quote]In Nederland is de videotheek-dichtheid dusdanig groot, dat je zelden langer dan 10 minuten op de fiets hoeft te zitten om een film te huren.[/quote] Ooit van dorpen gehoord? Echte middle of nowhere kennen we hier inderdaad amper maar het is ook niet zo dat iedereen op een afstand van 10 minuten fietsen een videotheek heeft.

JP

Ik denk dat dit concept eerder interessant is voor DVD-film kopers. Een gemiddelde koper koopt ongeveer 10 DVDtjes per jaar a EUR 25, en besteed dus ongeveer EUR 250 aan DVD's die hij of zij 1 keer kijkt en dan bij de verzameling in de boekenkast laat verstoffen. Ik ben vorige week abonnee geworden bij EMMY'S en heb inmiddels al mijn tweede pakketje met 3 DVD's in huis. DVD's kopen doe ik niet meer.

MarsL

Ben het eens met JP. Ik kocht altijd ongeveer 1 dvd per maand, puur omdat de film die ik op een avond wilde huren er nooit was bij de videotheek. 1 DVD kopen kost ongeveer EUR 18 bij de Makro. Nu heb ik voor iets meer altijd 3 DVD's thuis. Het impuls gevoel blijft dus, als ik toevallig iets wil kijken dan heb ik altijd wel een film in huis. Ook heb je weinig DVDs voor de allerkleinsten bij de videotheek, of klassiekers. De gemiddelde voorraad bij een videotheek is volgens mij lager dan bij de on-line verhuurdiensten.

Tom

Ik heb dit forum net pas ontdekt maar ben al enkele weken lid van KEENO, al voordat EMMYS in het nieuws kwam. Al de aanbieders goed bekeken… heb van elke site een kopie gedraaid 😉 en kwam tot de slotsom dat KEENO gewoon de grootste voorraad heeft… Heb paar keer contact met hun klantenservice gehad, altijd snelle reponse en bijzondere titels worden op aanvraag bijgekocht (!). In de media kom je nu enkel EMMYS tegen.. maar ik denk dat een grote mond alleen niet genoeg is. Ik heb afgelopen maand 18 DVD's gehuurd en mijn abonnementsgeld er dus allang uit….

Nats

Hoe bedoel je Tom " een grote mond". er wordt keurig netjes gerept over de logistiek en het bescheiden aantal abonnees wat men binnen wil halen. En niet zoals anderen die er 50.000 of 70.000 dit jaar nog willen binnen boeken. Ik ben nu 2 weken lid van Emmys en vind het nu al een hele symphatieke club. En voor wat de voorraad betreft, heb ik niet 1 maal misgegerepen. Emmys 4ever!! Nats

Herman

Alle kosten zijn voor Emmy wordt gesteld. Dus rekenen. Ik besteld 3 DVD's en bekijk hen in 1-2 dagen en stuur ze weer terug. Binnen 1-3 dagen krijg ik nieuwe DVD's. Dit kan betekenen dat ik 10x per maand een pakketje stuur en ontvang. Dit zijn nogal wat portokosten!!! Als je vrijgezel bent en Film verslaafd dan kan dit best wel wat gaan kosten!!

Jeroentje

[quote]Ooit van dorpen gehoord? Echte middle of nowhere kennen we hier inderdaad amper maar het is ook niet zo dat iedereen op een afstand van 10 minuten fietsen een videotheek heeft.[/quote] Ook in de meeste dorpen hebben ze tegenwoordig een videot`nst een sigarenboer o.i.d. die er DVD's en videobanden verhuurt, maar ok er zijn misschien plaatsen in sommige provincies waar een dergelijke dienst uitkomst kan bieden. Alleen vraag ik mezelf af of dat er voldoende zijn om dergelijke initiatieven levensvatbaar te maken. Verder lees ik een aantal reacties van filmfanaten, voor wie een dergelijk initiatief natuurlijk een geschenk is, maar de filmfanaten die 18 films per maand huren zijn maar een klein stukje van de markt. Als je wilt uitgroeien tot de grootste videotheek van Nederland (zoals beweerd wordt op de site) zul je toch een product voor de massa moeten bieden. Bovendien moet Emmy's het natuurlijk juist NIET van de filmfanaten hebben, want dan zijn ze binnen de kortste keren failliet aan porti. Ik neem aan dat ze in hun model er van uitgaan dat voor de meeste abonnees EUR. 25 per maand dekkend is. Voor het gemiddelde gepeupel zal een online dienst als Emmy's te weinig voordelen boven de traditionele videotheek hebben: het is duur en het is omslachtig. Dat het impuls-gevoel blijft, zoals MarsL schrijft, is maar ten dele waar. Ok, je hebt drie films in huis, maar de keuze is dan wel heel erg beperkt als je een film wilt kijken. Je zult die avond maar net zin hebben om een andere film te kijken. Of online videotheken meer titels hebben weet ik niet. Emmy's zegt er 1000 te hebben. Ook geen gigantisch aantal lijkt me.

nats

Herman, je gaf al aan dat alle kosten voor Emmys zijn. De portokosten hoef jij dus niet te betalen. Je betaalt Euro 24,95 per maand. That's it.Overigens ik besteld er ook veel… nats

Camiel

Overal zitten videoverhuurwinkeltjes dus dat is niet de reden om Emmys te kiezen. De reden is gemak, lekker thuis alle filmpjes op je gemak uitkiezen, niet naar een groezelige Video Keizer voor je pornootje, geen boetes voor te laat terugbrengen, altijd kunnen opzeggen en het brede en altijd voorradige assortiment. Los daarvan is Emmys kostentechnisch veruit het goedkoopst uitgaande van een 3tal dvd's per keer.

Jeroentje

[quote]De reden is gemak, lekker thuis alle filmpjes op je gemak uitkiezen, niet naar een groezelige Video Keizer voor je pornootje, geen boetes voor te laat terugbrengen, altijd kunnen opzeggen en het brede en altijd voorradige assortiment.[/quote] Gemak, ok, daar ben ik het wel mee eens, maar Camiel is zeker al heel lang niet meer in de videotheek geweest. De tijd dat videotheken smoezelige zaakjes waren die alleen porno en b-films verhuurden ligt al ver achter ons. Tegenwoordig zijn videotheken modern ingerichte entertainment stores voor de hele familie, om maar eens een buzzword te gebruiken. Misschien dat anoniem porno huren een voordeel (USP) kan zijn bij gemaksdiensten zoals Emmy's, maar tegenwoordig hebben veel videotheken een verhuurautomaat, dus daarmee valt dit argument eigenlijk ook al meteen weg. Altijd kunnen opzeggen… ach dat zie ik niet als voordeel. Bij een traditionele videotheek hoef je niet eens op te zeggen, je komt gewoon nooit meer. En dat altijd voorradige assortiment vraag ik me ook af. Ze laten je niet voor niks een wensenlijst maken, zodat ze je alternatieve titels kunnen toesturen. Als straks Lord of the Rings 2 op DVD uitkomt wil ik wel eens zien of ze dan 100 mensen tegelijk kunnen bedienen, wat overigens natuurlijk ook voor de traditionele videotheek geldt. [quote]Los daarvan is Emmys kostentechnisch veruit het goedkoopst uitgaande van een 3tal dvd's per keer.[/quote] Dit klopt als je filmfreak bent. Voor 25 euri kun je bij een traditionele videotheek 6 a 7 NIEUWE films huren, oudere zijn meestel nog eens een stuk goedkoper. Ik denk niet dat de gemiddelde Nederlander meer dan 7 films per maand huurt bij een videotheek. Al met al zie ik nog steeds niet echt heel veel voordelen bij een online videotheek boven de traditionele. Alleen de filmfanaten zullen er wel bij varen, maar ik vraag me af of die voldoende kritische massa hebben om van Emmy's een gezond bedrijf te maken.

Reiziger

Wel grappig dat sommige mensen zo tevreden zijn over 'het aanbod' van sommige partijen. Ik hoop dat het verschil tussen een afbeelding op de website en een daadwerkelijk leverbare film niet al te groot zal blijken… Het is voor een startende onderneming nu eenmaal makkelijker om een database met 5000 film-titels aan de website te hangen dan deze titels ook daadwerkelijk op voorraad te hebben. Zeker in Nederland, waar de prijs voor verhuur-films toch aardig kan oplopen! Al met al valt er dus weinig te zeggen over het leverbare aantal titels (en de eerlijkheid van de aanbieders). Ik heb mijn keuze daarom gemaakt op basis van gemak (als ik daar toch voor betaal, wil ik het hebben ook!) en dan komt Emmys bij mij helaas niet op de eerste plaats. Simpelweg omdat ik niet eerst 3 films wil kijken, voordat ik alles terug kan sturen en mijn volgende lichting kan ontvangen. En bij een aantal andere partijen kan ik iedere gekeken film direct terug sturen en een vervangende film tegemoet zien. Heb nu twee gratis proefperiodes lopen (plusdvd en dvdirect), waarbij mijn voorkeur op dit moment uitgaat naar dvdirect. Ziet er allemaal net even iets beter uit met de originele inlay van de film. Iedereen zal voor zichzelf de keuze moeten maken, maar baseer je niet teveel op ongrijpbare zaken.

JP

Na het lezen van het artikel in de Emerce over dit nieuwe initiatief heb ik me aangemeld als abonnee bij EMMYS.nl en ik moet zeggen ik ben onder de indruk van de site, van de snelheid waarmee ik mijn eerste DVDs thuis ontving (de volgende dag!). Als Ivar de dienstverlening zo blijft houden, voorspel ik hem een goede toekomst. Als je het eenmaal hebt geprobeerd zal zelfs de niet fanatieke filmkijker de toegevoegde waarde zien. Eindelijk weer eens iets behoorlijks op TV, iets wat ik zelf gekozen heb!

Jeroentje

[quote](…) ik ben onder de indruk van de site, van de snelheid waarmee ik mijn eerste DVDs thuis ontving (de volgende dag!).[/quote] In de gewone videotheek krijg je ze gelijk mee (nog dezelfde dag!). [quote]Als je het eenmaal hebt geprobeerd zal zelfs de niet fanatieke filmkijker de toegevoegde waarde zien. Eindelijk weer eens iets behoorlijks op TV, iets wat ik zelf gekozen heb![/quote] Wat is dan de toegevoegde waarde??? Na het lezen van alle reacties zie ik die nog steeds niet…. Alle argumenten die ik gelezen heb gelden net zo hard voor de traditionele videotheek op de hoek.

nats

Ja hoor Reiziger, je kijkt een film en je gaat zitten wachten op de volgende film 2 a 3 dagen later…. Als je je baseert op gemak, zoals je zegt, zijn 3 films per keer thuisbezorgd natuurlijk veel handiger. Het zijn allemaal films die je graag wil zien ; ze staan niet voor niets in jouw favorietenlijst….Zijn dvddirect en plusvideo ook niet duurder?

JP

[quote] In de videotheek krijg je ze dezelfde dag [einde quote] Inderdaad als ze de film die je wilt zien voorradig hebben. Of wanneer je uitsluitend de commerciele films wilt kijken. Veel meer dan een top 25 heeft een gewone videotheek amper meer. Voor klassiekers, filmhuis achtige titels of manga hoef je bij Videoland niet aan te kloppen. [quote] In de videotheek krijg je ze dezelfde dag [einde quote] En moet je deze weer de volgende dag terugbrengen. Het is niet voor niets dat videotheken ongeveer 20% van hun omzet uit de boetes voor het te laat terugbezorgen binnenhaald. Geeft ongeveer de omvang aan wat voor een ergenis dit voor heel veel mensen is.

Stijn

Lijkt mij overduidelijk dat Nats, MarsL en JP bij Emmy's werken of er een belang bij hebben. Jammer dat emerce wederomhet forum dreigt te worden van marktpartijen die hun eigen product de hemel in prijzen. Een serieuze discussie was beter geweest dan die "ben-net-klant-geworden-en-ik-vind-het geWEEEEELdig"-medewerkers van Emmy's! Mensen va Emmmy's: Dat heb je toch niet nodig? Of wel, dus?? Stijn

Fred

Ik lees dit artikel een beetje laat.. Wat een leuk concept. Het mooie is dat zo'n model precies tussen high-tec en traditioneel inzit. Al die pay tv diensten zijn het toch ook nog lang niet. Genoeg ruimte dus voor Emmy's. Enne.. ik las van de week dat DVD omzet de ouwe VHS tape dit jaar gaat overstijgen.Goed nieuws dus.

ilse

Las er ook wat over in de consumentengids deze week. Ben eveneens benieuwd of er toekomst in zit, wanneer er electronische distributie van films gaat plaatsvinden. Zou UPC dan nog eigenlijk bestaan?

Michel Kleistra

Hier staat een interessant artikel over Reed Hasting's Netflix die competitie krijgt van Walmart http://www.nytimes.com/2003/09/29/business/media/29FLIX.html  Wel eerst even lid worden!

Bas

Stijn heeft het over de positieve reacties van verschillende mensen en dat deze belang hebben bij een welvarende emmy's. Misschien heeft hij gelijk, maar dat is jeroentje zeker een eigenaar van een gewone videotheek! Emmy's ga door, en leer van deze kritieken. Bas

Error

Het is wel een beetje triest hoor, dat het anno 2003 onder het kopje e-commerce gaat over een businessmodel dat bestaat uit het via de posterijen heen en weer sturen van schijfjes met data……

Frits Vermeulen

Ik heb de afgelopen 15 jaar al minstens 20 geldverslindende 'video on demand' set top box projecten voorbij zien komen [vooral in de US]. Het getuigt m.i. van intelligentie en koopmanschap om een voor de consument herkenbare en op zijn vraag gebaseerde tussenstap te maken, voortgestuwd op de thermiek van een van de snelst groeiende consumer electronics producten aller tijden [dvd]. Voordat partijen kostentechnisch en infrastructureel in staat zijn om grootschalig video on demand te leveren [naar mijn smaak een mega killer application] is dit distributiemodel een zeer logische tussenvorm voor de komende 5 tot 10 jaar. De dramatisch minimale toegevoegde waarde van de gemiddelde videotheek [assortiment, convenience en gehanteerd boete inkomstenmodel als profit maker…]biedt vele mogelijkheden voor betere proposities. Wellicht met focus op de frequent user en/of juist de doelgroeppersonen die nooit [meer] in een videotheek komen.Financiele power, marketingkennis, process excellence en aansluiting met aanpalende diensten lijken mij wel randvoorwaarden voor marktleiderschap voor deze propositie. Die mis ik node bij de huidige pioniers en ik verwacht dan ook dat de echte boost op termijn nog zal komen vanuit ervaren marktpartijen in de entertainment business en/of van gespecialiseerde entrepreneurs die hiermee connectie weten te maken. F.V.

Peter Wesselaar

Frits, Hoe weet je dat toch allemaal, dat van die financiele power, marketingkennis, process excellence en aansluiting met aanpalende diensten die je node mist bij deze pioniers. Je moet haast wel in de keuken hebben gekeken van die dvd verhuurders. Of ben je een tikkeltje aanmatigend Frits? Wat wil je hier bewijzen.? Dat je visie hebt, je het zelf beter zou kunnen of vind je het gewoon fijn om wat te schrijven?Kom op Frits! Geef die jongens het voordeel van de twijfel. Wie weet groeien ze uit tot volwaardige entertainmentleveranciers en worden marktleider.PW

James Bond

Fritsie!Een beetje lezen, onderzoeken en napluizen en je leest dat die Emmys gast de marketing dude was bij easyjet, easyinternetcafe en weet ik veel voor een easydingen – lijkt me dat de marketingkennis dus wel aanwezig is. Of heb je betere voorbeelden voor nieuwe initiatieven die het laatste decennia goed in de markt zijn gezet?

Dewi

Nu Moviemile failliet is, blijft geloof ik alleen Keeno nog over! Verder zijn er ook al bijna geen gewone videotheken meer, dus de markt voor keeno is nu wel goed te noemen (buiten al het downloaden om)!

LesLapGreence

Ей захотелось заплакать, но слезы не к лицу боевому офицеру. Умирай, но товарища выручай как благородно это звучало в теории. В жаркой рубке боевого робота, перед лицом гибели, которой угрожали ей три вражеские машины, теория казалась далеко не такой верной. Выжить, остаться в живых вот что сейчас ее привлекало. Куда больше, чем абстрактное понятие чести полка. Не думая о достоинстве, Армстронг вытерла слезы облегчения, когда из коммуникатора донесся голос. С трудом. Слава Дракону, что вы пришли к нам на помощь.
Откуда эти строки? не знаете?

gludgiskislor

Very interesting site.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond