Deel dit artikel
-

Wereldrecord hoogste dagomzet voor Chinees e-commerce

De e-commercesite van de Chinese internetgroep Alibaba boekten afgelopen zondag een gezamenlijk verkooptotaal van 3,1 miljard dollar. Op een dag.

Taobao (c2c) en zustersite Tmall (b2c) boekten zondag vanwege een landelijke, speciale kortingsactie een enorm record. Via de e-commercesites wisselden goederen ter waarde van meer dan drie miljard dollar van eigenaar. Er is geen hoger e-commercerecord in de wereld bekend.

De meting werd verricht door Alipay, een bedrijf online betalingen afhandelt. Niet geheel toevallig behoren Alipay, Tmall en Taobao allemaal tot hetzelfde bedrijf: het beursgenoteerde Alibaba Group.

Er werden 105 miljoen orders geplaatst, op een online populatie van 570 miljoen Chinezen. Veertig procent van hen is actief met e-commerce.

De kortingsactie op de twee platformen leverde zowel in de digitale als fysieke wereld aanzienlijke uitdagingen op. Bij Alipay moest blijken of het platform de technische druk aankon. Bij de bezorgdiensten moesten de eenuursdiensten het ontzien. In grote steden in China en Japan is het niet ongebruikelijk om e-commercebestellingen binnen een uur te laten bezorgen.

Foto: bfishadow (cc)

Deel dit bericht

2 Reacties

Serge de Klerk

Dan lopen wij toch echt een stuk achter in ons kleine landje. Hier zijn we blij met nieuws over same day delivery of de volgende ochtend. Daar kan het in megasteden blijkbaar gewoon binnen een uur. Schitterend.

Paul Haarman

De T-shirts van Xi Jinping zullen eindelijk binnen zijn gekomen. Zonder gekheid, China zet flink in op de online markt. Hoe lang gaat het duren voordat zij strategische belangen nemen in de grote Westerse online successen? Maar natuurlijk lopen China en Japan nog een flink stuk achter op Korea, maar dat is dan ook veruit het meest digitale land ter wereld.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond