Geplaatst door henQ

henQ en Firestartr investeren $1.6 miljoen in software startup Cronofy

Het Amsterdamse venture capital bedrijf henQ co-investeert 1.6 miljoen dollar (1,4 miljoen euro) in de Britse software startup Cronofy. De zogenoemde seed ronde wordt samen met financieringsplatform Firestartr uit het Verenigd Koninkrijk gedaan. Cronofy maakt het voor ontwikkelaars mogelijk om eenvoudig hun applicatie te integreren met alle digitale kalenders van hun gebruikers.

Cronofy, in 2013 opgericht door Adam Bird, heeft klanten in de Engelstalige wereld waaronder Skyscanner, Zesty en JobAdder. De nieuwe financiering zal vooral worden gebruikt om het team uit te breiden. “Met een groter team kunnen wel sneller groeien”, zegt Bird. “We hebben al geweldige mensen gevonden die klaarstaan om ons bedrijf te komen versterken.”

“Cronofy biedt een unieke tool voor softwareontwikkelaars”, zegt Coen van Duiven partner bij henQ. “Onze maatschappij is meer en meer tijd gedreven, waarbij ook nog eens de snelheid van veranderingen toeneemt. Een platform dat zorgt voor een foutloze integratie en synchronisatie van digitale kalenders, is daarbij onmisbaar. henQ kan door zijn ervaring een belangrijke bijdrage leveren om het platform van Cronofy tot wereldstandaard te verheffen. Door de krachten te bundelen met Firestartr kunnen we ervaring en operationele kracht bieden en Cronofy een groeispurt geven.”

Ook Firestartr zag direct de waarde van het jonge bedrijf. “Een goed team met een slimme oplossing voor een relevant probleem”, zegt Richard Muirhead, cofounder & voorzitter van Firestartr. “Het synchroniseren van verschillende digitale agenda’s wordt voor steeds meer mensen relevant in een maatschappij vol smartphones en drukke schema’s. Softwarebouwers hunkeren daarom naar eenvoudige manieren om functionaliteit in te bouwen in hun apps en websites.”

Cronofy biedt softwareontwikkelaars een zogenoemde application programming interface (API) die ze kunnen gebruiken om elke digitale kalender (zoals Google calendar, iCal en exchange) te integreren met de software die ze ontwikkelen. Het integreren van al die verschillende kalenders was tot dusverre een lastige zaak.
“Cronofy rekent af met de technische rompslomp omtrent het integreren van verschillende kalenderprogramma’s”, zegt Bird. “Op een zelfde manier als Twilio dat doet voor het verzenden van berichten, of Stripe voor betalingen, maken wij het leven van de softwareontwikkelaar een stuk makkelijker waar het de ontwikkeling van complete agenda’s betreft. Wie in de toekomst online een hotel, vlucht of restaurant boekt moet dat uiteindelijk real-time in zijn of haar digitale agenda terug kunnen zien.”

Over henQ

henQ werd in 2006 opgericht door Herman Hintzen en Coen van Duiven. Floris van Alkemade (Solid Ventures) voegde zich met het opzetten derde fonds bij het team. Een team vol ondernemende ervaring en met een voorliefde voor startups op het gebied van software – zowel enterprise als saas oplossingen. henQ investeert vroegtijdig in technologiebedrijven om vanaf het begin mee te bouwen aan slimme internationale groei.