Aantal mobiele betalingstransacties groeit wereldwijd met 27 procent in vier maanden

Adyen, de leverancier van wereldwijde betalingsoplossingen, publiceert de onderzoeksresultaten van zijn nieuwe Adyen Global Mobile Payments Index. In de periode mei tot en met augustus 2013 steeg het aantal mobiele betalingstransacties op haar platform wereldwijd met 27%. Eind april 2013 werd 13,8% van alle betalingen vanaf een mobiel apparaat uitgevoerd, en in augustus 2013 bedroeg dit percentage 17,5%. De Adyen Index is gebaseerd op een analyse van alle transacties voor duizenden wereldwijde Adyen-klanten, waaronder Vodafone, Mango, SoundCloud, KLM en PopCap Games.

Geografische verschillen

Met een sterke concentratie van mobiele gebruikers is Europa nog altijd de wereldwijde koploper in mobiele betalingen. In augustus 2013 werd voor 18,16% van alle betalingen gebruikgemaakt van mobiele technologie. In mei bedroeg dit percentage nog 15,4%. Dit komt neer op een stijging van 18%. Tablets waren verantwoordelijk voor 8,4% van alle Europese betalingstransacties en smartphones vertegenwoordigden 9,7%.

Ook in de Verenigde Staten groeide het percentage mobiele betalingen van 11,2% in mei naar 16,6% in augustus. In Azië was er verrassend genoeg sprake van een terugval van 12,4% naar 11,4%. Hoewel de markt voor mobiele betalingen in Zuid-Amerika tot op zekere hoogte nog in de kinderschoenen staat, verliep volgens de Index 4,2% van alle betalingen in augustus via mobiele apparatuur. In de Verenigde Staten blijven smartphones met 10,8% het belangrijkste medium voor mobiele betalingen. Voor tablets ligt dit percentage op 5,8%. In Azië worden smartphones overschaduwd door tablets, met respectievelijk 5,1% en 6,3%. Zuid-Amerika is de regio waar tablets het meest populair zijn. Ze vertegenwoordigen 2,8% van alle betalingstransacties, twee keer zoveel als het percentage smartphones (1,4%).

Smartphones vormen voorkeursplatform online winkelen tijdens vakantieperiode

De Index geeft aan dat er in de periode mei tot en met augustus sprake was van een wereldwijde stijging van het aantal aankopen via mobiele telefoons en tablets. Het percentage betalingen via smartphones steeg van 6,5% naar 9,2%; het aantal betalingen via tablets steeg van 7,4% naar 8,3%. In tegenstelling tot de vorige Index van mei 2013 verloren tablets terrein aan smartphones met een daling van 53,2% tot 47,4%. Dit is het laagste percentage sinds mei 2012. Het aantal betalingen via smartphones steeg daarentegen van 46,8% naar 52,6% — het hoogste percentage sinds mei 2012. Een mogelijke verklaring is dat deze ommezwaai het gevolg is van een verandering van het betalingsgedrag tijdens de vakantieperiode. Smartphones vormen voor vakantiegangers mogelijk een handiger instrument voor mobiele betalingen.

De Adyen Global Mobile Payments Index brengt het werkelijke aantal aankopen via mobiele toestellen in kaart en biedt daarmee inzicht in de monetisering van mobiele content per merk. Toestellen met het besturingssysteem iOS (iPhones en iPads) vertegenwoordigden bijna 75% van alle mobiele transacties die via het platform van Adyen verliepen. Dit komt overeen met 13,1% van alle transacties — een groei van 11% ten opzichte van april 2013. Mobiele apparaten met Android waren verantwoordelijk voor bijna 25% van alle mobiele transacties (4,3% van alle transacties ten opzichte van 3,1% in april). Het aandeel van Windows Mobile bedroeg 0,6% en dat van BlackBerry 0,3%. De afgelopen drie maanden was er sprake van een snelle groei van het aantal betalingen via Windows Mobile. Dit aantal groeide met maar liefst 20%.

De gevolgen van de overname van Nokia door Microsoft

Recentelijk werd Nokia overgenomen door Microsoft. De mobiele apparatuur van dit merk is daarmee het belangrijkste monetiseringsplatform voor Windows Mobile geworden. De hardware van Nokia vertegenwoordigt rond 80% van alle toestellen met Windows Mobile. Dit betekent dat Microsoft vanaf nu omzet zal binnenhalen met de verkoop van mobiele toestellen. De overname zal het bedrijf eveneens in staat stellen om verder munt te slaan uit apps en games voor de Windows Phone.

De hardware van Nokia loopt op kop wat betreft het aantal mobiele betalingen via Windows Mobile (81%). Daarmee laat het HTC (13%), Samsung (4%), LG en andere merken (2%) ver achter zich. Het aandeel van Nokia van betalingstransacties en toestellen met Windows Mobile zal naar alle waarschijnlijkheid licht toenemen wanneer Microsoft de andere besturingssystemen die momenteel door Nokia worden ondersteund, uitfaseert. Momenteel wordt voor 77% van alle mobiele betalingen via Nokia-toestellen gebruikgemaakt van Windows Mobile. Het overige deel wordt vertegenwoordigd door Symbian (15%), Nokia Proprietary (6%) en MeeGo (2%).

Mobiele marktaandeel per sector

Uit de onderzoeksgegevens van Adyen blijkt dat mobiele betalingen zijn doorgedrongen binnen sectoren die traditioneel werden gedomineerd door point of sale- of internettransacties. De percentages tussen haakjes geven per sector de groei van het aantal betalingen sinds de vorige Index aan.

Reisbranche (+20,5%): Het aantal reisgerelateerde mobiele betalingen steeg van 20% naar 24,1%. Smartphones wonnen terrein ten opzichte van tablets (13,27% tegenover 10,9%). Volgens Adyen is er de reisbranche nog altijd de sector met het hoogste percentage mobiele betalingen. De reisbranche is snel geweest met het omarmen van mobiele toepassingen en diensten die consumenten in staat stellen om onderweg betalingstransacties uit te voeren.

Detailhandel (+16,75%): In de verslagperiode gebruikten consumenten hun mobiele apparatuur voor bijna 17,5% van alle winkelaankopen. In de vorige Index bedroeg dit percentage nog 15%. Het gebruik van tablets voor winkelaankopen viel bijna twee keer zo hoog uit als dat van smartphones (respectievelijk 11,63% en 5,85%). Consumenten vertonen daarmee een duidelijke voorkeur voor het grotere, gebruiksvriendelijke scherm van tablets voor mobiel winkelen.

Ticketingdiensten (+22%): De mobiele aanschaf van toegangsbewijzen voor muziekconcerten, bioscopen, sportevenementen, theaters en andere evenementen vertegenwoordigde 18,3% van alle ticketaankopen. Dit komt neer op een groei van 7%. Het gebruik van smartphones voor de mobiele aankoop van toegangsbewijzen viel bijna twee keer zo hoog uit als het gebruik van tablets (respectievelijk 12,1% en 6,2%). Consumenten vertonen daarmee een sterke voorkeur voor rechtstreekse betalingen. Op deze manier hoeven ze niet in de rij te wachten en kunnen ze het elektronische toegangsbewijs direct op hun mobiele telefoon ontvangen, zodat het bij de ingang kan worden gescand.

Digitale goederen (+10,3%): Het aantal mobiele aankopen van digitale content zoals e-books, muziek, films, software en diensten steeg van 15% naar 16,5%. In deze categorie steeg het aantal smartphone-transacties in de verslagperiode met maar liefst 25% tot een niveau van 10,9%. Het tabletgebruik vertoonde een daling van meer dan 19,5% (tot 5,6%). Adyen schrijft deze ontwikkeling toe aan de populariteit van smartphones met een groter scherm. Consumenten maken steeds vaker gebruik van deze telefoons voor het bekijken van films, het lezen van e-books en het raadplegen van nieuwsberichten. Smartphones zijn daarnaast gebruiksvriendelijker dan tablets als het aankomt op het onderweg downloaden van en luisteren naar muziek. Veel tablets zijn voor een internetverbinding afhankelijk van de aanwezigheid van een draadloos netwerk. Dit weerhoudt consumenten ervan om onderweg digitale goederen aan te schaffen.

Gamessector (-5,5%): Van alle onderzochte markten was de gamessector de enige waarin over de hele linie sprake was van een daling in mobiele betalingen, van 9% naar 8,5%. Smartphones bleven het voorkeursplatform voor mobiele betalingen. Ze vertegenwoordigden 6,7% van alle betalingstransacties van gamers.

“In de afgelopen vier maanden was er opnieuw sprake van een forse groei in m-commerce. Het aantal mobiele transacties steeg met maar liefst met 27 procent. In vrijwel elke sector was er sprake van een tweecijferige groei”, zegt Roelant Prins, Chief Commerce Officer bij Adyen. “Nu de omvang en reikwijdte van onze gegevenssteekproef groeit, zien we duidelijke patronen op het gebied van mobiele aankopen. Een voorbeeld daarvan is het toenemende belang van tablets voor retailers en smartphone-betalingen voor de ticketingsector. Gewapend met deze informatie kunnen bedrijven hun verkoopstrategieën optimaliseren om de mobiele conversie te verhogen.”

Over de Index

De Adyen Global Mobile Payments Index wordt elk kwartaal gepubliceerd en is gebaseerd op wereldwijde betaalinformatie die Adyen verzamelt. De Index volgt de snelle evolutie van mobiel betaalgedrag van dichtbij en biedt inzicht in verschillende marktsegmenten en geografische trends. Adyen verzorgt de betalingsverwerking voor meer dan 3.500 internationale bedrijven, van middelgrote ondernemingen tot multinationals. In 2012 verwerkte Adyen wereldwijd meer dan 10 miljard dollar online, mobiele en point of sale-betalingen.

Over Adyen

Het Nederlandse bedrijf Adyen, met kantoren in Amsterdam, Berlijn, Boston, San Francisco, Londen, Parijs, Stockholm, Sao Paolo en Singapore, is een vooraanstaande leverancier van multi-channel betaaloplossingen. Adyen biedt een volledig geoutsourced betaalplatform, gebaseerd op meer dan vijftien jaar branche-ervaring. Bedrijven zijn hiermee in staat om betalingen van overal ter wereld te accepteren via alle relevante verkoopkanalen, waaronder online, mobiel en POS.

De oplossing van Adyen biedt momenteel ondersteuning voor 227 betaalmethoden, 187 transactievaluta en 14 verrekeningsvaluta die verspreid over zes continenten worden gebruikt. De zeer schaalbare oplossing kan compleet worden aangepast aan de behoeften van de klant. Adyen werkt samen met een groot aantal wereldwijde klanten, waaronder SoundCloud, Mango, Photobox, KLM, PopCap Games, Getty Images en Vodafone. Raadpleeg voor meer informatie www.adyen.com.

Twitter: http://twitter.com/AdyenPayments

LinkedIn: http://www.linkedin.com/company/adyen