Geplaatst door MarkMonitor

Vertrouwen in merken gaat verloren door cybercriminaliteit

Amsterdam, 30 november 2016 – 16 procent van de Nederlandse consumenten verliest het vertrouwen in een merk dat betrokken is bij cybercriminaliteit. Dit blijkt uit onderzoek van MarkMonitor®, marktleider op het gebied van online merkbescherming. 45 procent van de consumenten is weleens in aanraking geweest met cybercriminaliteit. Dit hakt in op het vertrouwen van de consument in merken.

Bijna een derde van de slachtoffers (31%) ervaart negatieve gevoelens tegenover de bij cybercriminaliteit betrokken merken. 56 procent van de consumenten gelooft dat deze gebeurtenissen de reputatie van de betrokken organisaties beschadigt. 37 procent meent dat het vertrouwen in het merk wordt beschadigd en bijna de helft (49%) denkt dat consumenten in de toekomst niet meer betrokken willen zijn bij een merk dat slachtoffer is geweest van een cyberaanval. De bevindingen benadrukken voor bedrijven het belang van een uitgebreide merkbeschermingstrategie.

“Cybercrime schaadt merken en stijgt evenredig met de groei in internetgebruik. Bedrijven hebben een professioneel uitgewerkt plan van online merkbescherming nodig om ervoor te zorgen dat de klant het vertrouwen behoudt en de reputatie van het merk gehandhaafd blijft”, vertelt Kevin Day, Regional Manager Nordics en Nederland van MarkMonitor. “Het onderzoek toont aan dat consumenten zich bewust zijn van het effect van deze aanvallen op de merken zelf, maar desondanks dit hoge niveau van bewustzijn verliezen consumenten het vertrouwen in de gedupeerde merken. De verfijning van cybercriminelen stijgt. Zo maken ze steeds vaker gebruik van ondergrondse sites, zoals sites die draaien via The Dark Web. Het is hierdoor essentieel dat merken kijken naar bescherming op alle niveaus en rekening houden met alle vormen van dreiging om ervoor te zorgen dat ze het merk kunnen beschermen en hun klanten veilig zijn.”

Het onderzoek is uitgevoerd door Opinium, een toonaangevend bedrijf voor marktonderzoek. Er werden 3.457 consumenten ondervraagd uit het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten, Duitsland, Frankrijk, Italië, Denenmarken, Spanje, Zweden en Nederland. De vragen gingen over percepties, attitudes en ervaringen met betrekking tot online fraude, veiligheid en cybercriminaliteit.

Het onderzoek werd online uitgevoerd in augustus en september 2016. Het volledige onderzoeksrapport is hier te downloaden.

—–
Over MarkMonitor

MarkMonitor, wereldwijd marktleider in enterprise merkbescherming, biedt uitgebreide oplossingen en diensten die de reputatie en omzet van merken beschermen tegen online risico’s. Met end-to-end oplossingen die de groeiende dreiging van online fraude, merk misbruik en niet-geautoriseerde kanalen aan pakken, creëert MarkMonitor een veilig internet voor bedrijven en hun klanten. MarkMonitors exclusieve toegang tot data in combinatie met de gepatenteerde real-time preventie, detectie en reactie mogelijkheden, bieden uitgebreide bescherming tegen de steeds veranderende online risico’s van merken. Voor meer informatie, bezoek www.markmonitor.com.

© 2016 MarkMonitor Inc. Alle rechten voorbehouden. MarkMonitor® is een geregistreerd handelsmerk van MarkMonitor Inc., onderdeel van Clarivate Analytics. Alle andere handelsmerken die hierin zijn opgenomen zijn het eigendom van hun respectieve eigenaars.