Maakt deze virtuele assistent marketeers overbodig?

Een virtuele assistent die je assisteert bij ál je complexe vraagstukken? Het klinkt als toekomstmuziek maar het tegendeel bewijst. Het bruist van ideeën en ontwikkelingen in de digitaal technologische industrie. Om de voorsprong in kennis en technologie te waarborgen, werkt Digital Agency: Adwise in Almelo aan machine learning en kunstmatige intelligentie. Dit houdt in dat er gebruik wordt gemaakt van patroonherkenning in big data, om zo voorspellingen te doen die menselijke analisten vrijwel niet kunnen maken. Eén van de eerste ontwikkelingen is een virtuele (marketing) assistent. Deze voorziet een ondernemer en/of marketeer van adviezen op basis van analyses via big data.
Niet alleen mensen verzamelen data, ook machines, auto’s en telefoons. In deze databergen liggen veel waardevolle inzichten verborgen. Waar een mens het verband door deze enorme diversiteit aan data niet meer kan leggen, kunnen machines dit wel. Dit ziet het Almelose bureau als uitgelezen kans om in te spelen op het machine learning proces. “We merken dat veel ondernemers kostbare tijd kwijt zijn aan het analyseren van kansen en bedreigingen aan de hand van tal van ingewikkelde dashboards. Terwijl veel van dit alles aan de hand van datapatronen te voorspellen is”, aldus Koen Kranenberg (Director Operations bij Adwise). Om in te spelen op deze kans is de organisatie bezig met de ontwikkeling van een virtuele marketing assistent.
Virtuele marketing assistent
Een virtuele marketing assistent kan bijvoorbeeld een prognose van de verkoopcijfers geven of vertellen hoe je agenda er vandaag uit ziet. Ken Sleebos (Backend Developer bij Adwise) is momenteel samen met het team van Developers bezig met de ontwikkeling van een virtuele marketing assistent. Voor de ontwikkeling van de virtuele assistent maakt Adwise gebruik van de Amazon Echo dot. Een spraakassistent van de Amerikaanse E-commerce gigant Amazon. Deze gadget luistert naar de naam “Alexa”. De slimme spraakassistent beantwoord al je vragen en is zelfs in staat om opdrachten uit te voeren. Alexa weet door de koppeling met diverse skills (een soort mini apps) welke actie zij moet uitvoeren. Amazon heeft de zogenoemde Alexa Skills Kit (ASK) vrijgegeven. Hierdoor is het voor programmeurs mogelijk om eigen skills te ontwikkelen. Een combinatie van de Amazon Alexa én de zelf geprogrammeerde Adwise-skill vormt een digitale marketing assistent.
Adwise heeft research gedaan naar belangrijke vraagstukken voor ondernemers en marketeers. Op basis van deze informatie wordt de Alexa gevoed met data. Alexa is in staat om in combinatie met de ontwikkelde skills, diepgaande analyses te geven. Een voorbeeld om het toe te lichten:
“Een ondernemer van een webshop in tuinmeubelen wil een prognose ontvangen van de verwachte verkoopcijfers. Voor de verkoopcijfers is niet alleen de periode maar ook de temperatuur én het aantal zonuren van belang. Wanneer je een omzetprognose wil ontvangen, kan je deze vraag bij Alexa neerleggen. Alexa maakt dan aan de hand van cijfers uit het verleden, in combinatie met de verwachte temperatuur en het verwachte aantal zonuren een voorspelling van de verkoopcijfers.”
Dit is slechts één voorbeeld, ook bij complexe(re) combinaties van databronnen kan de virtuele assistent een verband leggen. Dit bespaart een ondernemer niet alleen tijd, ook voorziet de virtuele assistent van analyses die de ondernemer zelf vrijwel niet kan leggen. Op dit moment voorspelt de assistent al met een zekerheidspercentage van 85%. Adwise blijft streven naar een hogere nauwkeurigheid.
Eén van de eerste ‘skillbouwers’ in Nederland
Alexa is nog niet in de Benelux verkrijgbaar, maar om de voorsprong in kennis en technologie te waarborgen heeft Adwise het apparaat uit de Verenigde Staten laten overkomen. Hiermee is de organisatie één van de eerste bureaus in Nederland die zich bezighoudt met de ontwikkeling van skills voor de virtuele assistent. Aangezien Alexa (nog) niet beschikbaar is in Nederland, dient zij eerst in het Engels of Duits aangesproken te worden. Wanneer Alexa in Nederland geïntroduceerd wordt is nog onbekend.
Over Adwise, Your Digital Brain
De wereld digitaliseert razendsnel. Adwise helpt organisaties met het maken van de juiste keuzes en functioneert zo als de digitale extra hersenhelft van bedrijven. Adwise zet bedrijven continu op voorsprongdoor het beste van verschillende werelden met elkaar te verbinden. Dit gebeurt met een ongelofelijke drang tot innovatie gecombineerd met meer dan 12 jaar nuchtere ervaring. En met de allerbeste specialisten die niet alleen in hun beeldscherm zitten, maar vooral graag met mensen werken.
Adwise gelooft in geïntegreerde digital business development. Ze denken niet denken in seperate oplossingen, maar juist in het optimaal laten samenwerken van alle digitale mogelijkheden. Zij zijn een online specialist met een full service dienstverlening als het gaat om digital business development. Dit betekent dat zij alle digital services in huis hebben. Van strategie, marketing, development en optimalisatie tot training en de inzet van professionals op locatie. Daarnaast hebben zij volledig gespecialiseerde teams voor: E-Commerce, Leadgeneratie, Arbeidsmarketcommunicatie, Procesoptimalisatie, Service & loyaliteit en Branding.
Adwise is een bureau met ruim 70 digital professionals en heeft vestigingen in Almelo en Utrecht. De organisatie werkt zowel voor het midden- en kleinbedrijf als grote internationale multinationals. Met een diversiteit aan opdrachtgevers als: Atkins, Boretti, Universiteit Twente, Taalinstituut Regina Coeli (Nonnen van Vught), Oad, Qredits en Royal Canin.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.