Vereniging Rembrandt kiest voor Born05

De Vereniging Rembrandt, de organisatie die zich al sinds 1883 inzet voor onze gezamenlijke kunstcollecties], heeft voor Born05 uit Utrecht gekozen als nieuwe digitale partner. De Vereniging zit midden in een digitale transformatie en zocht hiervoor een nieuwe partner voor het maken van een platform dat zowel leden als sympathisanten zal aanspreken.
De Vereniging Rembrandt is ook wel eens beschreven als het best bewaarde geheim van Nederland. Hoog tijd om de Vereniging, na 135 jaar, ruim 15.000 leden en meer dan 2100 gesteunde kunstwerken, een zelfbewuster podium te geven.
De keuze valt op Born05 vanwege de gerichtheid op de eindgebruiker en het vertrouwen in het team. Born05 werkt onder meer voor KLM, Bol.com, KPN en Stichting Alzheimer Nederland. ‘We geloven dat Born05 ons online gezicht goed kan vormgeven’, zegt Fusien Bijl de Vroe, directeur van de Vereniging Rembrandt. ‘Het is een enorme uitdaging. We hebben veel mooie verhalen te vertellen over de totstandkoming van onze gezamenlijke collecties en de door ons gesteunde aankopen. Er moeten keuzes worden gemaakt hoe je die duidelijk maar ook aantrekkelijk presenteert, op een manier die mensen zal enthousiasmeren om bij te willen dragen aan het goede doel en lid te worden van de Vereniging. We zagen in Born05 een partij die de mooie inhoud op een wervende manier over het voetlicht zal weten te brengen.’
Timo Wilbrink: Creative Director bij Born05, “We zijn trots dat wij het prachtige werk een digitaal podium kunnen bieden en daardoor beschikbaar stellen voor een breder publiek. We kijken ernaar uit om met Vereniging Rembrand deze digitale transformatie vorm te geven”.
Over Vereniging Rembrandt
Bijna niemand vraagt zich af hoe de kunst die in een museum komt daar gekomen is. Bijna iedereen denkt dat die dingen daar altijd hebben gestaan of gehangen en dat die musea ze altijd in bezit hebben gehad. En dat is niet zo.
Het waren gewone, particuliere Nederlanders die in de cultuur van land en stad zijn gaan investeren. Zij richtten de musea, de concertzalen en schouwburgen op. In 1883 bundelden enkele van die kunstliefhebbers hun krachten in de Vereniging Rembrandt. Samen wisten zij te voorkomen dat aanzienlijke stukken naar het buitenland verdwenen. In andere gevallen slaagden zij erin ze terug te kopen voor Nederland.
Het bleek een ijzersterke formule. In de loop van haar 135-jarige geschiedenis heeft de Vereniging Rembrandt geholpen met de verwerving van duizenden kunstwerken voor onze musea. Van de Marskramer door Jeronimus Bosch in Museum Boijmans Van Beuningen tot Rembrandts Oude man in het Mauritshuis, van Vermeers Melkmeisje in het Rijksmuseum tot La perruche et la sirène door Matisse in het Stedelijk Museum.
De Vereniging Rembrandt is nog altijd even relevant. Zij helpt ons openbaar kunstbezit te verrijken, te behouden en door te geven aan de volgende generaties. Want dat is in ieders belang: kunst verbreedt de horizon, scherpt de geest, vergroot empathie, verrast, ontroert en inspireert.
Naast het leveren van een essentiële bijdrage aan de vorming van een kwalitatief hoogwaardig openbaar kunstbezit, komt de Vereniging op voor de belangen van de Collectie Nederland. En dat doet ze dankzij haar 15.000 leden.
Over Born05
Born05 is een creatief digitaal bureau uit Utrecht. Opdrachtgevers zijn onder meer: KLM, Bol.com, KPN, ING, Alzheimer Nederland, Philips en Jacobs Douwe Egberts.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.