Industry Wire

Geplaatst door Bratpack B.V.

2012: het jaar van clicks & bricks in de tuinbranche

Het jaar 2012 beloofd bijzonder te worden: niet alleen vanwege alle noodlottige voorspellingen van Maya’s en economen maar ook omdat het fenomeen Clicks & Bricks haar grote doorbraak zal doen. Clicks & bricks gaat over het veranderende gedrag van consumenten: ze oriënteren steeds meer online en komen dus goed geïnformeerd het tuincentrum binnen lopen. Als ze al binnen komen lopen natuurlijk, want de kans is groot dat ze uw tuincentrum overslaan als u niet op internet aanwezig bent.

Uit onderzoek van GFK is gebleken dat 75% van alle consumentenbestedingen nog in fysieke winkels plaats vindt, de zogenaamde Bricks. Daarbij is het wel handig om te weten dat de consument die in de winkel aankopen doet in 40% van de gevallen productinformatie heeft opgezocht op internet. De consument komt in 2012 dus als een goed geïnformeerde, assertieve en prijsbewuste koper naar binnen stappen. Als u een ongeschoolde part-time verkoper hebt staan dan is de kans groot dat de consument meer weet over de gewenste barbecue dan uw eigen verkoopmedewerker: wat is de toegevoegde waarde van uw tuincentrum in dat geval?

In totaal wordt bijna 20% van de consumentenverkopen al online gedaan. Bratpack is zelf sterk aanwezig in de tuinbranche die in dit soort onderzoeken vaak onder de DIY wordt gerekend (Do It Yourself). In deze branche wordt slechts 2,3% van de totale aankopen online gedaan. Dat past in het beeld dat ook tijdens de Garden Future beurs door de Rabobank werd uitgelegd: de tuinbranche staat nog maar aan het begin van de online revolutie en zal daarin een inhaalslag gaan maken. Gezien het assortiment en de praktische beperkingen in de tuinbranche (het versturen van planten is nu eenmaal onpraktisch en daardoor duur) zullen de Bricks altijd hun bestaansrecht houden, maar dat geldt slechts voor een deel van het assortiment. Al die mooie barbecues, gereedschappen, dure meststoffen en andere merkartikelen laten zich makkelijk op prijs vergelijken. Als je het dan niet wint op advies, kwaliteit en beleving wordt het lastig om de slag om de consument te winnen. Anno 2012 is de consument moeilijk binnen te halen, moeilijk te begrijpen en het aankoopgedrag moeilijk te voorspellen. Welkom in 2012 !

Over de grens is deze ontwikkeling natuurlijk ook bekend. Zo zegt John Stanley, een bekende marketing-guru in de tuinbranche, regelmatig dat de zelfstandige tuincentra hun marketing strategie moeten wijzigen om het teruglopende marktaandeel weer te laten groeien. Het internet speelt daarin een sleutelrol, omdat de consument daar veel tijd besteed en aankopen voorbereid. Oftewel “The key is to jump in and experiment, the days of ‘I do not understand computers’ have long gone.”. Ook wij komen nog vaak bij tuincentra die aangeven niets met internet te willen doen. Op lange termijn is dat echt een probleem voor de branche.

Het is dus belangrijk om de slag op het internet aan te gaan en in te spelen op het veranderende gedrag van consumenten om op lange termijn te kunnen overleven. We zullen u in 2012 regelmatig informeren over de ontwikkelingen en tips geven hoe u het internet kunt gebruiken om goed in te spelen op de “Clicks & Bricks” combinatie. Want in tegenstelling tot de Maya’s en economen verwachten wij dat 2012 gewoon een heel mooi jaar kan gaan worden!

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht