Deel dit artikel
-

Webwinkel Farfetch wil naar de beurs

De Engelse online kledingwinkel treft voorbereidingen voor een beursgang in New York.

Daartoe heeft de leiding documenten ingediend bij de Amerikaanse beurswaakhond SEC.

De beursgang kan tot vijf miljard dollar aan nieuwe financiële middelen opleveren, aldus CNBC.

Farfetch richt zich specifiek op het luxere segment qua kleding en klandizie en opereert daarmee een niche buiten het speelveld van partijen als Amazon en Zalando. Het bedrijf uit Londen is een marktplaats en geen pure webwinkel. Het heeft geen eigen voorraden maar bemiddelt richting fabrikanten en boutiques en vangt daarvoor een commissie.

In 2017 realiseerde het een bruto omzet van 909 miljoen dollar (+55%) en een netto omzet van 386 miljoen (+60%). De verlies (ebitda) groeide met 251 procent tot 35 miljoen dollar als gevolg van de investeringen in klantacquisitie en technologie. Het aantal klanten steeg in dat jaar dan ook met 44 procent.

De omzetverdeling:

Een grote aandeelhouder in Farfetch is het Chinese JD.com. Dat stak vorig jaar 397 miljoen dollar in de tien jaar oude onderneming. Sinds de oprichting haalde het e-commerceplatform ruim zevenhonderd miljoen dollar venture capital op.

Foto: smoovey (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond