Open dag van websuper Picnic in Eindhoven zeer drukbezocht

Eindhoven, 26 november 2018 – Afgelopen zondag kozen ruim 200 Eindhovense kinderen en volwassenen ervoor de kou te trotseren en een bezoek te brengen aan het distributiecentrum en de naastgelegen hub van online supermarkt Picnic. De websuper stelde eenmalig de deuren van de vestiging aan de Achtseweg Noord open voor nieuwsgierige klanten uit de Lichtstad.
Picnic bezorgt sinds afgelopen zomer ook in Eindhoven de boodschappen gratis en tegen de laagste prijs thuis bij de Eindhovenaren. Zondag konden bezoekers tussen 12.00 en 16.00 uur van dichtbij zien hoe de dagelijkse bezigheden van de Picnic-medewerkers eruitzien en hoe het logistieke proces van de online supermarkt in zijn werk gaat.
Rondleidingen
Elke twintig minuten waren er rondleidingen in het 18.000 vierkante meter tellende distributiecentrum, waar elke dag de bestellingen gereed worden gemaakt om bij de Eindhovenaren thuis te bezorgen. Voordat de boodschappen worden afgeleverd hebben de runners al een hele weg afgelegd. Dat gaat van het aantrekken van veiligheidsschoenen, het ontvangen van informatie over de bezorgroute, de teambespreking, tot het efficiënt scannen en inladen van de producten.
In Eindhoven liggen het distributiecentrum en de hub vlak naast elkaar. Daardoor was het mogelijk het complete proces van dichtbij te zien: hoe de boodschappen aankomen in het distributiecentrum, hoe de zogenaamde ‘shoppers’ de boodschappen vervolgens per klant sorteren en tot slot hoe de boodschappen worden inladen in de karakteristieke elektrische Picnic-wagentjes om uit te rijden naar de Eindhovense klanten.
Ritje
Vooral de opvallende elektrische bezorgwagentjes van Picnic trokken veel bekijks. Er was veel animo om zelf een ritje in een wagentje te maken. Bezoekers die erin slaagden hun wagentjes goed te besturen en in te parkeren namen vol trots hun runner-diploma in ontvangst. Kinderen konden zich vermaken in een elektrisch wagentje dat was omgebouwd tot ballenbak ‘Bally’ en een opblaasbaar luchtkasteel ‘Bouncy’. Op spelletjesgebied was er nog een andere smaakmaker: memory. Picnic had er een toepasselijke supermarktversie van gemaakt, waarbij bezoekers een match moesten maken van verschillende producten die onder kratten waren verstopt.
Anouk Lemsom van Picnic kijkt terug op een zeer geslaagde dag: “Het was ontzettend leuk te zien dat zo veel Eindhovenaren nieuwsgierig waren en ondanks de kou fanatiek meededen aan alle activiteiten die er gepland waren. Veel bezoekers deelden hun ervaringen en we hebben zelfs hier en daar wat handige tips gekregen waarvan we zeker gaan kijken of we ze kunnen doorvoeren.”
Over Picnic
Voor de lancering in Nederland eind 2015 heeft Picnic drie jaar lang in stilte met een team van 30 specialisten gewerkt aan het thuisbezorgen van boodschappen zonder onnodige tussenschakels. De klant kiest welke rit het beste uitkomt en weet via de Picnic boodschappenradar tot op de minuut precies hoe laat de bezorging zal plaatsvinden. De kosten van deze nieuwe manier van distributie zijn zo laag, dat de bezorging gratis is en de boodschappen daarnaast de laagste prijs hebben.
Picnic is een initiatief van Nederlandse ondernemers: internetondernemers Joris Beckers en Frederik Nieuwenhuys waren de eigenaren van Fredhopper, de ontwikkelaar van personalisatiesoftware voor webwinkels. Serie-ondernemer Michiel Muller stond eerder aan de wieg van de onbemande tankstations Tango en ANWB-concurrent Route Mobiel en ondernemer Bouke van der Wal is eigenaar van supermarktketen Boni. Daarna is ook retailondernemer Gerard Scheij aan boord gekomen.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.