‘In 24 uur naar de top in iTunes App Store’

Binnen 24 uur stond de Nederlandse iPhone-applicatie ‘Aanbieding’ op nummer 2 in de iPhone-downloadwinkel. Een vraaggesprek met ontwikkelaar Reinder van Zandvoort over ‘Aanbieding’ en wat wel en niet aantrekkelijk aan het iPhone-platform is.
Wie is Isignz en wat is ‘Aanbieding’?
iSignz richt zich alleen op het platform iPhone. Ons team bestaat uit 3 vaste mensen die zich bezig houden met de techniek, het design en het concept. Het voordeel is dat iedereen kan bijdragen aan het beter maken van een concept en het denken vanuit.
‘Aanbieding’ is een applicatie die laat zien welke producten in de supermarkten nu in de aanbieding zijn. Het overzicht wisselt wekelijks.
We zijn begonnen met de applicatie Taxi Hold em. Dat is eigenlijk een internationale gimmick-applicatie. Ons uitgangspunt bij het maken van Aanbieding is tweeledig: wij willen applicaties maken die we zelf zouden kopen omdat ze leuk en/of nuttig zijn en we willen dat een gebruiker er plezier van heeft. Bij Aanbieding speelde ook de verwondering mee: waarom bestaat dit nog niet. Vanuit de supermarkten ging het niet gebeuren natuurlijk, zij zetten hun eigen merk niet graag naast die van een ander. Dus hebben wij het maar gedaan.
Waar komt de broninformatie vandaan?
Feitelijk citeren we de aanbiedingen van de supermarkten zelf. Deze informatie is openbaar en wordt actief verspreid. Ook via nieuwsbrieven van de supermarkten zelf. De techniek is het beste te vergelijken met hoe een zoekmachine van Google werkt maar dan simpeler.
Wie koopt er zoiets?
We hebben even gedacht in termen van segmenteren, maar dat bleek geen vruchtbaar spoor. Nu gaan we uit van het soort mensen dat in de supermarkt komt en van hoe we denken dat zij hun boodschappen doen.
Dat varieert dus van een 30+’ers die een barbecue of feestje plant tot studenten op zoek naar het goedkoopste bier. We lezen nu ook leuke reacties van gebruikers die je zelf van te voren niet had kunnen verzinnen. Eén gebruiker vond de applicatie ideaal. Hij zei: “Nu ik mijn baan kwijt ben en weer moet solliciteren bespaar ik ondertussen goed op mijn boodschappen”. In die zin zie je dat een gebruiker met je idee aan de slag gaat en het gaat toepassen op zijn of haar situatie. En dat is ook juist de bedoeling natuurlijk!
Waarom is het wel/niet aantrekkelijk om voor de iPhone te ontwikkelen?
Wel aantrekkelijk: iPhone-gebruikers zijn een leuke doelgroep om voor te ontwerpen. Ze prikken door alles heen, zijn heel eerlijk (en snel) in het geven van hun mening. Ze denken ook actief mee. “Als je een applicatie aan mij wilt verkopen of je wilt dat ik enthousiast ben en over je vertel aan anderen, luister dan naar wat ik zeg.” Dat werkt erg prettig.
Daarnaast beleef je heel veel plezier met het lanceren van een applicatie. Je hebt er lang aan gewerkt met je team en als dan gebruikers enthousiast zijn geeft dat wel een kick natuurlijk. Binnen 24 uur stond de applicatie op de nummer 2 positie van betaalde applicaties in Nederland. En natuurlijk ben je dan blij.
Niet aantrekkelijk: De iPhone is een hype geworden, maar het is nog vrij nieuw allemaal. Een probleem is dat veel mensen en bedrijven een concept hebben en aan zo?n beetje alle ontwikkelaars een mail sturen met de aanvraag voor een offerte. In eerste instantie ben je daar natuurlijk blij mee denk je, maar het kost tijd om een applicatie en offerte technisch en functioneel goed op te zetten. We gaan niet zo snel meer in op deze vragen want het kost veel tijd en levert je als ondernemer weinig op, behalve een aantal nachten doorwerken en navenant slaaptekort.
Een ander punt is het verdienmodel. Applicaties hebben een redelijke ontwikkeltijd, technisch moet alles kloppen en je applicatie moet er goed uit zien. Gebruikers verwachten veel. Er zijn immers al ruim 25.000 verschillende applicaties in omloop. Het heeft weinig zin om louter mee te liften op de hype. Je idee moet gewoon goed genoeg zijn.
Een leuk voorbeeld van een Hype-app is de Coca Cola-applicatie. Die heeft te weinig te bieden voor gebruikers en ook niet zo gek veel met het merk Coca Cola te maken. Dat zag je terug in de reacties van de gebruikers. Het werd afgedaan als reclame en die negatieve berichten verspreiden zich snel. Je moet goed kijken hoe je als ontwikkelaar hier iets aan over houdt.
Wat brengt de toekomst?
We waren ontzettend verbaasd dat een applicatie als Aanbieding nog niet bestond. Tijdens het ontwikkelen van de applicatie Aanbieding was één van onze grootste angsten dat iemand anders ons voor zou zijn. Al het werk zou voor niks zijn! Over eventuele volgende applicaties zeg ik daarom niets.
Wat Aanbieding betreft: we krijgen veel feedback. Er is vraag naar de aanbiedingen van nog meer supermarkten, maar we krijgen ook vragen om een Duitse en Belgische vertaling. We maken binnenkort de balans op over wat er in een update komt.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
5 Reacties
Rein Schaap
Ik denk dat het ook interessant is om te zeggen dat Aanbieding een zeer goed voorbeeld is van een applicatie die door de simpele naam die het heeft zeer vaak gedownload wordt. Ik heb de applicatie zelf ook en ik wist door de naamgeving meteen waar het hier om gaat. Dat is een groot voordeel ten opzichte van anderen. Een ander voorbeeld hiervan is de iPhone applicatie 'Flitspalen'. Dat dekt uitstekend de lading en ik hoef niemand uit te leggen waar de applicatie voor dient. Zo is het ook met Aanbieding. En een korte andere vermelding: Veel reacties en ook mijn ervaring is het toch wel regelmatig uitvallen van de applicatie, ik hoop dan ook dat dat in de volgende update snel verholpen zal zijn, want dan is het echt een top applicatie die je niet wilt missen. Groet, Rein Schaap
iSignz
Beste Rein, Dank voor de positieve reactie! Over het uitvallen van de applicatie: We hebben de meeste problemen opgelost en een paar nieuwe functies toegevoegd. Inmiddels is de update ingediend bij Apple. Deze zal naar verwachting binnen enkele dagen beschikbaar zijn. Zie ook http://www.isignz.nl/blog/
Sander
Leuk artikel. Eindelijk eens een simpele applicatie die het goed uit vanuit de nederlandse markt. Deed me wel denken aan; http://www.getyowza.com/ wellicht handig om te gebruiken als uitbreiding.
Martijn
Het zou voor mijn vrouw alleen al een reden zijn om een iPhone aan te schaffen !!
martijn
Zo zie je maar weer dat deze markt nog steeds open staat voor echt goede ideeen. Tevens ook briljant dat er nu al 2 maal een telefoongids in de betaalde top 20 staat. Itelefoongids is net nieuw en nu al in de top 20…. Ho ekan het… Zo iets simpels maar toch slim. Mannen van aanbieding, ik zeg ga zo door briljante app.