Deel dit artikel
-

FiNBOX telt nu 420.000 gebruikers

De nieuwe financiële inbox binnen internetbankieren FiNBOX is een succes. Deze maand zijn 70.000 nieuwe aanmelding geweest, zeggen de gezamenlijke banken ABN AMRO, ING. Het totaal aantal deelnemers komt hiermee uit op zo’n 420.000.

Op dit moment zijn er bijna tweehonderd organisaties die financiële post, zoals facturen, pensioenoverzichten, polisbladen en salarisstroken via FiNBOX verzenden. Dit aantal breidt zich steeds verder uit.

Het succes van FiNBOX zit volgens de banken zelf in de grote meerwaarde voor zowel de organisatie als de klant. In FiNBOX kunnen rekeningen binnenkomen maar ook salarisstroken, pensioenoverzichten en polisbladen. Voor de klant speelt gebruiksgemak en overzicht de hoofdrol. Financiële post wordt op één plek ontvangen, binnen de vertrouwde internetbankieromgeving van de eigen bank. Betalen gaat eenvoudig met slechts een paar clicks en alle documenten worden zeven jaar bewaard. Voor organisaties betekent FiNBOX service aan de klant en een efficiencyslag in tijd en geld.

Ook andere banken hebben inmiddels interesse getoond om FiNBOX toe te voegen aan hun internetbankieren. In FiNBOX kunnen rekeningen binnenkomen maar ook salarisstroken, pensioenoverzichten en polisbladen. Naast het ontvangen van financiële post heeft FiNBOX een bewaar- en uiteraard een betaalfunctie.

FiNBOX is een doorontwikkeling op de eerder onder de namen DigtitaleNota en Notabox aangeboden dienstverlening.

Deel dit bericht

5 Reacties

Fronsky

Bijzondere ontwikkeling. Nu hebben we binnen Nederland als jaren – veelal terechte – discussies over de veilige toegang tot en het veilig opslaan en verzenden van medische gegevens. Vervolgens lijkt het erop dat mensen hun volledig financieel dossier in handen willen gaan geven van een commerciële instelling, zoals een bank. Ik blijf deze ontwikkeling met interesse volgen.

Eelco

Hoop dat dit dan eindelijk de definitieve doorbraak is voor digitale nota’s. Ben echter bang dat de volgende stap NA het activeren van de FINBOX, dwz het door de consument afzonderlijk aanmelden voor elke rekeningverzender (‘biller’) mbv een klantnummer, nog steeds een te hoge drempel is.

Om het succes te versnellen, zouden banken en BSPs toch eens moeten nadenken over meer laagdrempelige manieren, bv opt-out, het dubbel versturen, of automatisch matchen van rekeningen en consumenten adhv rekeningnummer.

Gee

@Eelco helemaal eens, er zijn slechts een paar bedrijven die het laagdrempelig matchen, die vul je dan ook gelijk in. Zodra bijvoorbeeld de digiD of polisnummers gevraagd worden dan haak je als consument al weer af. Waarom geen automatische match op basis van alle info die de bank al in haar bezit heeft? Gemiste kans!

Vincent

@ Fronsky, is dit niet al in handen van de banken? 😉

Fronsky

@ Vincent, veelal wel maar niet geintegreerd 🙂

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond