Android Market hangt prijskaartje aan applicaties

De Android Market biedt in het begin van dit kwartaal niet enkel gratis, maar ook betaalde applicaties aan. Nu er geld mee gemoeid is, wordt de ontwikkeling van deze applicaties voor Android-programmeurs een stuk aantrekkelijker. Het lijkt er op dat Google hiermee de aanval opent op Apple.
Ontwikkelaas mogen 70 procent van de omzet houden, Google steekt 30 procent in eigen zak om onkosten te vergoeden.
De G1 van T-Mobile, de eerste mobiel die Google’s besturingssysteem Android gebruikt, werd in november gelanceerd. Tot nog toe zijn er in de online Android-winkel voor applicaties weinig programma’s te vinden. Zeker in vergelijking met de Apple’s AppStore die beduidend meer in de belangstelling staat bij ontwikkelaars.
Met de mogelijkheid om te verdienen aan applicaties voor het Android-besturingssysteem zullen er naar alle waarschijnlijkheid veel meer van deze stukjes software gemaakt worden voor G1-gebruikers.
Consumenten in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk krijgen als eerste de kans om een applicatie te kopen. Hierna volgende de commerciële applicaties ook in Duitsland, Oostenrijk, Nederland, Frankrijk, Italië en Spanje.
Om de populariteit van de AppStore van de concurrent te benaderen moet er flink wat werk verzet worden. Op Apple’s marktplaats lopen de applicaties in de duizenden, veelal tegen betaling te downloaden. Apple liet in november nog weten dat er meer dan 300 miljoen applicaties gedownload zijn.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
2 Reacties
Martijn Pannevis
Om de ontwikkeling van Android Applicaties te bevorderen organiseren we donderdag as (de 8e jan) een Android Devcamp, in Amsterdam. Meer info hierover op http://androiddevcamp.nl/
Vincent
Gaat die 30% revenue share niet naar operators ipv Google? Zie ook http://venturebeat.com/2008/12/31/android-market-paid-apps-are-weeks-away/