Deel dit artikel
-

Interview: ‘Ik zit in het oog van de storm’

Gert-Jaap Hoekman (30) verruilde zijn baan als hoofdredacteur van Nieuwe Revu voor die van adjunct-hoofdredacteur van NU.nl. Emerce Magazine sprak met hem.

Na tien jaar print opeens naar Nederlands grootste nieuwssite. Waarom nu?
“Ik ben gevraagd door Eric Ariëns, content publishing director bij Sanoma. Die was eerder uitgever van Revu en wist daardoor van mijn grote interesse voor online media. Als Revu-verslaggever heb ik verhalen geschreven over succesvolle Nederlandse internetbedrijven als Hyves en Marktplaats. Bovendien was ik verantwoordelijk voor wat nog steeds te boek staat als Sanoma’s eerste app.”

Verklaar je nader.
“Ik werkte destijds aan een stuk over appmaker Makayama en stelde tevens Revu’s roemruchte strandtentenspecial samen. Die twee onderwerpen vielen in elkaar toen ze bij Makayama vertelden over Barfly, een app waarmee je de beste cafés in Nederland kon vinden. Dat principe hebben wij vervolgens verwerkt in een eigen strandtenten-app. Achteraf bleek dat er binnen Sanoma al allerlei clubjes waren gevormd die de mogelijkheden voor apps onderzochten. Daar was men wel wat verrast door onze actie.”

Revu is eigenzinnig, NU.nl lijkt soms een ANP-doorgeefluik. Een wereld van verschil.
“Dat imago kleeft er misschien nog een beetje aan, maar daarmee doe je de site absoluut tekort. Als grootste nieuwssite van Nederland moet je allereerst compleet zijn, en dan ontkom je niet aan het bewerken van ANP- en persberichten. Waarbij ik meteen aanteken dat dit ook voor de meeste kranten geldt. De afgelopen jaren werken we echter steeds nadrukkelijker aan het creëren van eigen nieuws.”

Maar jullie zijn niet echt spraakmakend.
“Nee, maar dat heeft natuurlijk ook alles met de functie van het medium te maken. We hebben een hele brede doelgroep, die eerst en vooral op ons rekent als vertrouwd nieuwsbaken. Je gaat er naartoe als je het laatste nieuws wilt vernemen. Je verwacht dan vooral dat je goed en volledig wordt geïnformeerd. Wellicht heeft de website daardoor ook wat minder smoel, zoals Geenstijl.nl dat heeft. Bij Revu was ik veel reactiever bezig. Je kijkt naar wat er in het nieuws gebeurt en gaat daarmee aan de slag om de lezers een verrassende invalshoek te kunnen bieden.”

Nu ben je meer in the lead.
“Klopt. Een van de aantrekkelijke kanten van mijn nieuwe functie is dat ik nu zelf
veel meer betrokken ben bij het bepalen van de agenda: wat is wel belangrijk, wat niet en waar zetten we op in?”

Is dat ook de belangrijkste prikkel om over te stappen?
“Wat me met name aanspreekt, is de enorme snelheid van zowel het medium als wel de ontwikkeling van het internet als geheel. Dat is toch de plek waar het nu allemaal gebeurt. Als we bij Revu een nieuwe rubriek introduceerden, konden we een maand later een keer gaan evalueren of die aansloeg. Die feedback heb je nu bijna direct. Doordat je zo dicht op het nieuws zit, bevind je je als journalist continu in het oog van de storm. Het is erg spannend om op snelheid te concurreren met bijvoorbeeld nos.nl. Daarbij gaat het echt om minuten, soms zelfs seconden. Ik vind het een grote uitdaging om die snelheid verder op te voeren.”

Wordt dat ook je belangrijkste bijdrage?
“In ieder geval één daarvan. Ik ga ook nadrukkelijk op zoek naar de verborgen diamantjes op de site. We zijn een compleet medium, met veel verschillende afdelingen die onderscheidende content brengen. Ook de afdeling muziek, een onderwerp waar ik veel mee heb, is bijvoorbeeld een van de grootste van Nederland. Dat mag best eens wat nadrukkelijker naar voren worden gebracht, naar onze lezers én onze bronnen. Ook Marco Borsato moet weten dat hij met zijn grote nieuws naar NU.nl moet, omdat wij gewoon de grootste en meest invloedrijke nieuwssite van Nederland zijn. Iets meer zelfbewustzijn zou wat mij betreft op zijn plaats zijn. Bravoure, maar zonder jezelf te overschreeuwen.”

*) Dit interview verscheen in de apriluitgave van Emerce Magazine (nummer 112)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond