Industry Wire

Geplaatst door AEB Nederland

Slimme samenwerking biedt Nederlandse exporteurs zorgeloze Brexit

AEB, Bongers Expeditie en ChannelPorts maken handel met het Verenigd Koninkrijk dankzij digitalisering een stuk gemakkelijker en efficiënter
Unieke dienstverlening met AEB’s internationale douaneplatform als basis leidt tot lagere kosten en kortere doorlooptijden
Ook voor exporteurs van bloemen en planten die moeten voldoen aan additionele wettelijke vereisten

Capelle aan den IJssel, 26 maart 2019 – Verladers en vervoerders met klanten in het Verenigd Koninkrijk hoeven na een Brexit niet te vrezen voor ingewikkelde en ellenlange douaneprocedures. Zij kunnen vertrouwen op een unieke digitale dienstverlening waarmee ze hun goederen zorgeloos in het Verenigd Koninkrijk krijgen. Hierbij wordt gebruik gemaakt van het douaneplatform en het netwerk van douaneagenten van AEB.

De onzekerheid en onduidelijkheid over de Brexit blijft voorlopig bestaan. Maar één ding is duidelijk: als het Verenigd Koninkrijk bij een Brexit ook de Europese douane-unie verlaat, dienen exporterende bedrijven voor elke zending een aangifte bij de douane in te dienen. De Nederlandse douane verwacht dat het aantal exportaangiften daardoor met een derde toeneemt. De douane in het Verenigd Koninkrijk verwacht een verveelvoudiging van het aantal importaangiften.
Voor veel verladers en vervoerders is het indienen van een aangifte echter iets nieuws. Zij zijn onbekend met de procedures en hebben niet of nauwelijks douanekennis in huis. Dat kan leiden tot vertragingen in de zendingen, ongestructureerde communicatie en een hoop administratieve rompslomp. Niet alleen in Nederland, maar ook in het Verenigd Koninkrijk.
De samenwerking tussen AEB, Bongers Expeditie en ChannelPorts is uniek te noemen omdat door middel van uitwisseling van één enkele dataset via het AEB-douaneplatform alle betrokken partijen op het juiste moment worden geïnformeerd en daardoor hun taak efficiënt kunnen uitvoeren. Vrachtwagens staan hierdoor niet meer stil bij de grens, maar kunnen doorrijden omdat zowel de export- als importaangifte tijdig en compleet verzorgd is.

Lagere kosten en kortere doorlooptijden door digitalisering
Het antwoord van AEB, Bongers en ChannelPorts is digitalisering en samenwerking met verschillende partijen in deze landen. Bongers en ChannelPorts, respectievelijk een gevestigde douaneagent uit De Lier en een douaneagent in het Verenigd Koninkrijk, gebruiken daarvoor het douaneplatform van AEB voor zowel export als import. Digitalisering zorgt voor snelheid en schaalvoordelen, omdat grotere aantallen aangiften beter kunnen worden verwerkt en data van exportaangiften kan worden hergebruikt voor importaangiften. Digitalisering leidt tot minder fouten en daardoor minder verstoringen, omdat aangiften direct worden goedgekeurd door de douaneautoriteiten en keuringsinstanties. Bovendien leidt digitalisering tot kostenbesparing; niet alleen omdat veel handmatige werkzaamheden worden geautomatiseerd, maar ook omdat de douaneagent vanwege de schaalvoordelen lagere tarieven berekent. Met andere woorden: de kosten per aangifte zijn met deze unieke dienstverlening significant lager dan wanneer bedrijven zelf een douaneagent moeten inschakelen.
De dienstverlening is tevens een efficiënte keuze voor bedrijven die bloemen en planten exporteren. In Nederland is daarvoor een fytosanitaire keuring met bijbehorend certificaat vereist, waarmee de autoriteiten verklaren dat de betreffende producten gezond zijn. In het Verenigd Koninkrijk is voor goederen met een plantenpaspoort, naast een importaangifte ook een PEACH-vooraanmelding vereist. Zowel Bongers als ChannelPorts hebben uitgebreide ervaring met deze documenten. Mede door de automatisering van de processen die gerelateerd zijn aan deze vereisten, komt een vlekkeloze afhandeling tot stand.

Hoe werkt het in de praktijk?
Simpel: de exporterende partij hoeft niets anders te doen dan de data aan te leveren bij de vervoerder die deze aanvult met logistieke gegevens en vervolgens aanbiedt aan AEB’s platform. De rest wordt geregeld in nauwe samenwerking tussen de drie partijen. Bongers verzorgt de douanedocumentatie in Nederland, terwijl ChannelPorts de douaneaangifte verzorgt conform de lokale vereisten in het Verenigd Koninkrijk, die tot aan de definitieve Brexit nog dagelijks kunnen veranderen.
AEB biedt het douaneplatform waarmee Bongers de exportaangifte in Nederland indient en waarmee de dataoverdracht met ChannelPorts wordt gefaciliteerd. Tevens wordt via dit platform ook volledig automatisch de PEACH- vooraanmelding gedaan, indien benodigd. Het platform gebruikt één dataset voor communicatie tussen exporteur, expediteur, transporteur, douaneagent, douaneautoriteiten, keuringsinstanties en havens. De geïntegreerde workflow zorgt ervoor dat alle partijen op het juiste moment de benodigde data krijgen en hun taken uitvoeren. Nieuwe data zoals goedkeuringscertificaten en referentienummers worden aan de dataset toegevoegd, zodat die beschikbaar zijn voor de volgende processtappen.
Eén dataset betekent minder fouten, minder miscommunicatie en minder administratieve handelingen. Bovendien biedt de rijke functionaliteit van AEB’s douaneplatform de mogelijkheid om manuele handelingen, nodig voor het verkrijgen van specifieke certificaten, volledig te automatiseren. Tot slot: dankzij de samenwerking hoeven exporteurs zelf geen vergunningen in het Verenigd Koninkrijk te hebben voor het importeren of exporteren van goederen.
‘Eén platform met schaalvoordelen’
Richard Groenendijk, General Manager AEB Nederland, is trotst op deze samenwerking. “Dit is geweldig goed nieuws voor exporteurs en importeurs. Zij kunnen via één platform met meerdere partijen samenwerken aan douaneaangiften. Dat biedt schaalvoordelen: als de omzet groeit, hoeven bedrijven niet zelf te investeren in extra mankracht voor de evenredig meegroeiende douaneformaliteiten. Met als eindresultaat: efficiëntere processen die leiden tot een betere doorstroom van goederen tegen lagere kosten. Dit is wat je noemt brokerage nieuwe stijl.”
Directeur Thea Bongers van Bongers Expeditie rekent op veel belangstelling voor deze unieke dienstverlening. “Wij worden overstelpt door vragen over export naar het Verenigd Koninkrijk. Op 20 februari jl. hebben wij daarom een bijeenkomst georganiseerd waar maar liefst 260 mensen, voornamelijk exporteurs en logistiek dienstverleners, aan deelnamen om zich te informeren over de uitdagingen van een Brexit.”
Hoofdspreker tijdens dit seminar was Paul Wells, directeur van ChannelPorts. De deelnemers stelden hem vele vragen over het exporteren naar en importeren vanuit het Verenigd Koninkrijk. “Wij merken dat veel bedrijven niet goed de weg weten in het Verenigd Koninkrijk. Hoe moeten ze een zending importeren? En welke documenten zijn daarvoor straks allemaal nodig? Wij kennen die weg. Dankzij de samenwerking met Bongers en AEB kunnen wij ondersteuning bieden aan alle exporterende bedrijven in Nederland.”
Exporteurs die hun goederen zorgeloos in het Verenigd Koninkrijk willen krijgen, kunnen voor meer informatie en prijzen contact opnemen met Bongers Expeditie via telefoonnummer +31 174 614416.

Over AEB (www.aeb.com/nl-nl)
Al meer dan veertig jaar ontwikkeld AEB-software voor de ondersteuning van internationale handel en logistieke processen van bedrijven in de industrie, handel en dienstverlening. Meer dan 5000 klanten uit meer dan 35 landen gebruiken oplossingen van AEB voor transport en warehouse management, voor import en exportmanagement en nog veel meer.
Over Bongers Expeditie (www.bongersexpeditie.nl)
Bongers Expeditie is al jarenlang actief als douaneagent en hanteert de hele Europese Unie als wergkebied. Een team van uitstekend gemotiveerde mensen verzorgt alle vormen van douanedocumentatie. Dankzij een state of the art douanesysteem is Bongers in staat in heel Nederland elektronisch douanezaken te verzorgen. Het enige wat klanten nog zelf moeten verzorgen is het aanleveren van aangiftegegevens.
Over ChannelPorts (www.channelports.co.uk)
ChannelPorts is een toonaangevende, neutrale douane-agent in het Verenigd Koninkrijk. Het bedrijf heeft sinds 1974 als doel om het werk van klanten en chaufers zo gemakkelijk mogelijk te maken. Eén van de belangrijkste diensten is het inklaren van trucks die het Verenigd Koninkrijk binnenkomen via de haven van Dover of de Kanaaltunnel.

Contact :
“AEB Nederland
Michiel Sengers, Marketing Manager
E-mail: michiel.sengers@aeb.com
Tel: +31 883131700
”

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht