Nederlandse marktplaats opent met prijstransparantie en spectaculaire marketing de aanval op Mobile.de

Met meer dan één miljoen bezoeken en rond de 250.000 advertenties zit marktplaats TRADUS koploper Mobile.de op de hielen. De globale marktplaats voor zware machines en commerciële voertuigen streeft naar marktleiderschap. TRADUS doet dit met zwaar geschut: prijstransparantie en social media-sterren. De marktplaats is onderdeel van de OLX Group, die 19 marktplaatsen en 350 miljoen kopers wereldwijd bij elkaar brengt. Als drijvende kracht achter zijn groeistrategie leunt TRADUS op drie pijlers: prijstransparantie, internationaliteit en marktinzichten door middel van gebruikersdata.
Amsterdam, 2. Mei 2019. De markt voor zware commerciële voertuigen bruist: de European Automobile Manufacturers Association (ACEA) berichtte dat de markt voor commerciële voertuigen met 2,48 miljoen verkopen in 2018 voor de zesde maal een plus noteert. Volgens een studie van McKinsey wordt verwacht dat de markt voor zware transportvoertuigen zal groeien van 170 miljard euro op dit moment naar 240 miljard euro in 2030*.
Marktprimeur: TRADUS introduceert de prijstransparantie-tool
Met de prijstransparantie-tool TMV (TRADUS Market Value) wil TRADUS de markt voor commerciële voertuigen op zijn kop zetten. Het bijzondere aan deze tool is dat koper en verkoper in één oogopslag zien hoe de geadverteerde prijs zich tot de gemiddelde marktprijs verhoudt. Geen andere marktplaats biedt een dergelijke prijstransparantie-tool. Zeker in de onlinevoertuighandel is dit een primeur. Aangezien de prijs bij de handel van deze investeringsgevoelige commerciële voertuigen een doorslaggevend aankoopcriterium is, is de TMV een veelbelovende toevoeging.
Hoe werkt de TMV? Door het vergelijken van actuele en inmiddels offline gehaalde advertenties, succesvolle verkopen en gemiddelde verkoopprijzen berekenen intelligente algoritmen de marktconforme gemiddelde prijs. Meer dan 16 parameters, zoals bouwjaar en kilometerstand, helpen bij het tot stand komen van de berekening. ”Door de TMV kunnen kopers gunstige aanbiedingen vinden en verkopers de prijs van hun actuele aanbiedingen aanpassen – een serieus concurrentievoordeel,” licht Miguel Mascarenhas, directeur van TRADUS, toe. De TMV is sinds maart op de website van TRADUS beschikbaar voor tractoren en sinds april voor trekkers en bestelbussen. Nog dit jaar wordt de TMV voor alle andere categorieën uitgerold.
Social media-sterren, zware machines en een gezonde dosis waanzin
Onder de noemer “TRADUS Epic Challenges” heeft TRADUS een marketingcampagne gelanceerd die drie bekende social media-sterren mixt met een flinke portie waanzin. In een serie YouTube-video’s voeren de kandidaten spectaculaire opdrachten uit met behulp van zware machines.
De deelnemer die het spits mocht afbijten, is Dirk Jakowski. Deze vrachtwagen-nerd weet met zijn luide en uitgebreide commentaren op zijn YouTube-kanaal Truck Diary meer dan 50.000 volgers te vermaken. Hij wordt afgelost door landbouwstudente Annika Hantelmann: jong, mooi en blond. Zij taant niet naar handtasjes, maar besteedt liever aandacht aan zware machines. Op Annika’s Instagram is te zien dat ze geen geheim maakt van deze voorliefde. Tot slot komt de Mr. T van de zware machines, alias Keno Veith, aan bod. Op tv en Instagram staat hij ook wel bekend als De Schwatten Ostfrees Jung. Gelukkig zijn ze alle drie gestoord genoeg om zich te wagen aan de TRADUS Epic Challenges.
Zo apart als de deelnemers zijn, zo spectaculair zijn de Challenges. Zo moeten er in 99 seconden 99 ballonnen verpletterd worden met een Unimog. Of wat te denken van XXL-bowlen met een 19 ton zware Caterpillar? De spots en virale filmpjes van de Challenges zijn te zien op YouTube en de website van TRADUS. Dirks Challenge met de Unimog is op YouTube inmiddels meer dan 450.000 keer bekeken. De nieuwste Challenge, Bowling XXL met Annika, is in April live gegaan. Voor mei heeft TRADUS nog een nieuwe aflevering aangekondigd.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.