Deel dit artikel
-

Albert Heijn zet kunstmatige intelligentie in tegen voedselverspilling

Albert Heijn naar eigen zeggen een nieuwe stap in het verminderen van voedselverspilling met de proef ‘dynamisch afprijzen’. Daarbij worden producten automatisch afgeprijsd op basis van de houdbaarheidsdatum: hoe korter de houdbaarheid, hoe hoger de korting.

Bij dynamisch afprijzen berekent een door Albert Heijn ontwikkeld algoritme automatisch de beste korting om aan het einde van de dag geen onverkoopbare producten over te houden en zo voedselverspilling te verminderen. Het algoritme houdt rekening met onder andere locatie, bonusaanbiedingen, weersomstandigheden, historisch verkoopverloop en voorraad in de winkel.

Bij de producten worden elektronische prijskaartjes geplaatst met daarop twee prijzen: de reguliere prijs en afprijzing bij een specifieke houdbaarheidsdatum. Producten die tegen de uiterste houdbaarheidsdatum lopen, prijst Albert Heijn al jaren af met de ‘35% weggooien is zonde korting-sticker’. Deze sticker wordt voor 10 uur ‘s ochtends op producten geplakt en zorgt ervoor dat ze de hele dag met korting verkocht worden. Dit is een mooie manier om voedselverspilling te verminderen en klanten een korting te geven.

De proef vindt plaats in de Albert Heijn in Zandvoort bij de gevogelte- en visproducten. Albert Heijn heeft zich voor deze proef laten adviseren door antiverspillingsbedrijf Wasteless.

Om video's van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Deel dit bericht

1 Reacties

Kees

Vanwege hun overmaat aan tv-reclames boycot ik AH al geruime tijd. Daarmee zijn voedingswaren in de AH-super sowieso voedselverspilling.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond