Deel dit artikel
-

Interactief wint terrein bij ADCN prijzen

De meeste Lampen voor het beste reclamewerk van afgelopen jaar kwamen in de categorie Interactief terecht: een teken dat het met de creativiteit de goede kant op gaat. Zij het dat Goud nog niet was weggelegd voor de web- en mobielcampagnes.

De jury van de Jaarprijzen voor Reclame en Vormgeving 2008 van vormgeverclub ADCN reikte volgens bestuurslid Marco de Boer van Artmiks zeven Gouden Lampen en 22 Zilveren lampen uit, plus nog zeven deelbekroningen.

Dat was veel meer dan een jaar terug toen er twee keer goud, 20 keer zilver en vier deelbekroningen de deur uitgingen. Maar opvallender nog was dat het tij keert wat betreft de categorieën: Geïntegreerd en Interactief dragen meer prijzen weg dan commercials en buitenreclame.

Interactief werk kreeg de meeste beloningen, maar was volgens de jury niet goed genoeg voor goud: wel negen keer zilver. Het moet dus nog een tandje creatiever worden, maar in de breedte is de kwaliteit hoog. De bestedingen in interactieve reclame blijven niet in de pas met de toename van de creativiteit. Dat wordt veroorzaakt door gemakzucht bij adverteerders enerzijds en ten tweede twijfels over effectiviteit, overigens het terrein van die andere reclameprijzen, de Effies.

Achtung werd de beste in de categorie Interactief met drie Zilveren Lampen, nadat het ook al bureau van het Jaar werd met de Spin Awards 2008 waarmee meer doublures waren. Goud kregen ‘Heldere kijk op Schiphol’, ‘Drive In’ voor Volkswagen en de ‘Krezip Music Box’ voor Sony BMG.

Daarop volgde het snel opkomende Kong, in oktober 2007 opgericht door N=5. Moeder en dochter tekenenden samen voor de reclamehit van het jaar van het jaar de spotjes van goeiemoggel voor KPN Mobiel. Kong kreeg Zilver voor het interactieve deel, N+5 goud voor de commercials. De tweede Lamp was voor ‘Blogsfam’ voor Oxfam Novib.

Dan waren er interactieve prijzen voor het ‘WK Webcamzitten’ van Qi voor SNS Bank), voor ‘L.A.A.F’ van Selmore voor de Stichting Consument & Veiligheid), voor de ‘Geduldtest’ van Publicis voor de Koninklijke Landmacht en voor ‘T.A.H.’ van Cultural Oil voor NBC Universal Benelux.

DDB met twee keer Goud en één keer Zilver en TBWANeboko met drie keer Zilver en twee keer ‘Deel’ werden de mest creatieve bureaus, nadat ze ook al de meest nominaties kregen.

De categorie Geïntegreerd konden dit jaar voor het eerst de leden jureren. Wederom was er goud voor een Adidas-campagne van 180, en won ook S-W-H voor Bolletje. De hoogste bekroning was er behalve voor ‘Goeiemoggel’ van N=5 ook voor de Donorshow van Endemol voor BNN, de ‘Terugroepactie’ van DDB, hun ‘Niet vies’-spotje voor Volkswagen en ‘Cijfers’ voor Olaz van Saatchi & Saatchi.

Print & Buitenreclame kwam er bekaaid vanaf vanaf met twee keer Goud en twee keer Zilver. Tijdschriften, vakbladen en outdoor bleven met lege handen. Ook ‘Young Directors’, ‘Jong Talent’, ‘Artdirection’, ‘Copy’ en ‘Bioscoop’ waren volgens de jury categorieën waarin schraalhans keukenmeester was.

Deel dit bericht

1 Reacties

peter

En voor iedereen die niet heeft gewonnen…. http://www.everyoneisawinner.nl

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond