Industry Wire

Geplaatst door Edenspiekermann

Edenspiekermann ontwikkelt journalistieke chatbot en performance tool POST

Amsterdam, 13 juni 2019 – Na maanden van research en testen presenteert internationaal tech- en designbureau Edenspiekermann vandaag POST: de eerste chatbot en performance tool die redacties ondersteunt in hun digitale transformatie. POST, dat mede dankzij financiering van Google is ontwikkeld, monitort (nieuws)artikelen en adviseert journalisten op basis van livedata over de manier waarop zij de impact, kwaliteit en leesbaarheid van hun artikel kunnen verbeteren. De meest gerespecteerde redactionele teams in Europa, waaronder die van Zeit Online en The Economist, werken inmiddels met POST. 

Google is fan
Het idee van POST ontstond tijdens een interne hackathon waarbij teams van Edenspiekermann werkten aan een gemeenschappelijke uitdaging van diverse opdrachtgevers die optimaal gebruik wilden maken van de data die zij tot hun beschikking hebben. Na een uitgebreide onderzoeksfase, waarin het bureau samenwerkte met enkele van de meest gerespecteerde redactionele teams in Europa, bouwden zij een gevalideerd prototype van POST. Dit prototype en de eerste bètaresultaten waren voor Google aanleiding om te investeren in het project, waarna POST samen met Google werd doorontwikkeld tot een gevalideerd prototype.

Kloof dichten tussen data-analisten en redacteurs

Jonne Kuyt, Edenspiekermann: “Volgens onze observaties en onderzoeksgegevens delen analyticsteams cijfers en datatrends met redacties, maar vertalen ze hun inzichten zelden in concrete suggesties voor verbeteringen. Dit zorgt voor een discrepantie, omdat redacteurs zelden weten wat ze met deze invoer moeten doen. Met POST wilden we een tool maken die de kloof tussen data-analisten en redacteurs kan dichten, ervoor zorgt dat verhalen hun volledige potentieel bereiken en leidt tot een integratie tussen gegevensbronnen en communicatiekanalen. De eerste versie van POST verbindt daarom Google Analytics en Slack, omdat bleek dat dit de meest gebruikte tools bij onze partners waren.”

Chatbot verstuurt tips via Slack 

De interface van POST is zo ingericht dat journalisten niet over technische en analytische kennis hoeven te beschikken om er gebruik van te kunnen maken. POST analyseert alle data en zet deze informatie om in concrete tips die via Slack-chatberichten worden verstuurd. Deze tips worden automatisch gegenereerd op basis van vooraf ingestelde KPI’s over zaken als leesbaarheid en de positionering op de homepage. Maar journalisten kunnen ook tips aangereikt krijgen om de indeling en inhoud van een artikel aan te passen.

Naar verwachting zal POST in de komende drie maanden uit de bètafase worden gehaald. Uitgevers die geïnteresseerd zijn, kunnen zich nu al via https://www.heypost.io/ aanmelden en POST dertig dagen gratis uitproberen.

——-

Over Edenspiekermann

Edenspiekermann is een innovatiegedreven tech- en designbureau dat Schiphol, Elsevier, Alcon en Red Bull helpt bij het oplossen van bedrijfsuitdagingen op digitaal gebied. Naast de locatie in Amsterdam zijn er vestigingen in Berlijn, Singapore, Los Angeles en San Francisco.

——-

 

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht