Deel dit artikel
-

YouTube eindelijk met auteursrechtenfilter

Dit najaar lanceert YouTube de langverwachte technologie die auteursrechtelijk beschermd materiaal herkent. Google kondigde al eerder aan dat ze met deze technologie zou komen, maar kon vooralsnog geen lanceringsdatum noemen. Dit tot frustratie van veel spelers in de entertainmentindustrie.

Begin dit jaar zei Google-CEO Eric Schmidt dat contentfiltering de hoogste prioriteit heeft bij Google. Halverwege vorig jaar kondigde YouTube – nog voor de overname door Google – aan dat ze een filtersysteem aan het ontwikkelen was. Een eerste versie van een systeem was al ontwikkeld, maar werkte alleen voor materiaal van enkele mediapartijen.

Het systeem dat – als Google het waar kan maken – in september wordt gelanceerd, is zo ontworpen dat het beschermd materiaal van een groot aantal partijen herkent, zei een Google advocaat vrijdag.

Het filtersysteem maakt gebruik van zogenaamde vingerafdrukken. Elke keer als een video wordt geupload, wordt deze vergeleken met een database waarin vingerafdrukken staan van auteursrechtelijk beschermd materiaal. Het controleproces zou enkele minuten duren.

Najaar
Volgens de Google-advocaat zou het systeem in september worden gelanceerd. Een woordvoerder van Google, gevraagd door News.com om een bevestiging, zei dat de lancering ergens dit najaar plaatsvindt. Dan moeten de testen zijn afgerond. Volgens de woordvoerder zitten er nogal wat technologische haken en ogen aan het filtersysteem. Het is één van de technologisch meest gecompliceerde taken waar Google ooit mee is geconfronteerd, aldus de woordvoerder.

Verschillende Amerikaanse mediapartijen vinden dat Google het systeem veel eerder had moeten lanceren en dat het bedrijf beloften niet heeft waar kunnen maken. Op dit moment lopen verscheidene rechtszaken tegen Google, waarbij het bedrijf wordt beschuldigd van massale inbreuk op auteursrechten.

Niet altijd verwijderen
Overigens kunnen contenteigenaren met het nieuwe systeem straks ook beslissen om hun beschermde content te laten staan. Voor zover nu bekend krijgen rechteneigenaren telkens een seintje als materiaal van hen wordt geupload. Zij kunnen ervoor kiezen om materiaal te laten verwijderen of om het te laten staan. In dat laatste geval kan de eigenaar meedelen in advertentie-inkomsten.

Foto door: Ioan Sameli (Creative Commons)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond