Online videoadverteren minder exotisch

Google houdt de eerste proeven met video-adverenties rondom YouTube-inzendingen. Ook het Nederlandse streamingbedrijf Jetstream merkt onder uitgevers en portalen groeiende vraag naar tv-achtige reclame.
"Portalen en providers zoeken naar nieuwe bronnen van inkomsten en vinden die in online videoreclame", zegt Jetstream-directeur Stef van der Ziel. "Ik denk bijvoorbeeld aan klanten als Zizone, Garagetv.be en Tv4b.com." Van der Ziel biedt hen sinds kort de mogelijkheid om in Flash aan het begin en einde van video's reclameboodschappen te verwerken. "Flash is de meestgebruikte technologie, evenveel als de andere technieken bij elkaar opgeteld. De advertentieplaatsing doen we niet. Dat is in handen van advertentienetwerken als WebAds."
Van der Ziel werkt momenteel met enkele Duitse providers die via zijn platform videobanners en trailers uitserveren. "Met advertenties rondom de trailers kunnen de uitgevers een deel van de streamingkosten terugverdienen." Zijn bedrijf serveert per uur gemiddeld 100.000 internetvideo's uit.
Media-exploitanten krijgen met de toenemende gemiddelde bandbreedte toegang tot een tv-achtig inkomstenmodel. Op weblokaties met veel videoverkeer vertonen ze reclame, wat afgerekend wordt naar een x-aantal vertoningen (werkelijk bereik). Anders dan bij televisie hebben webadverteerders beter zicht op de lokatie van de reclamekijkers en krijgen antwoord op de vraag of de video daadwerkelijk bekeken is.
Ook technologiebedrijf Google zet de eerste stappen op het gebied van video-adverteren. Sinds mei vorig jaar kunnen buitenlandse adverteerders al banner- en rectangle-posities vullen met videoreclame. Afgelopen week werden ook de eerste tekenen zichtbaar van videoadvertenties bij Google-dochter YouTube (zie demonstratie).
Jetstream bereidt zich voor op internationale groei, zowel met videohosting als -adverteren. Onder de hostingklanten bevinden zich niet enkel videoportalen en providers, maar bijvoorbeeld ook KLM en verscheidene gemeenten die internetvideo voor interne communicatie inzetten.
"In februari lanceerden we onze site in het Engels en zijn bij zoekmachines reclame gaan maken. De helft van de nieuwe klanten komt nu uit het buitenland." Onder hen bevonden zich streamingproviders uit Duitsland, Engeland en Italie die hun eigen infrastructuur opdoekten en nu onder eigen merk als wederverkopers voor Jetstream fungeren. Het bedrijf heeft met Leaseweb een 10Gbps-verbinding op de Ams-IX, het wereldknooppunt van internetverkeer in Amsterdam.
Bron foto: heymynameispaul (CC)
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond