Sociale interactie geestelijke gezondheidszorg kan beter

GGZ-instellingen zijn steeds meer aanwezig op social media, zo blijkt uit de Social Media Monitor Zorg 2012. Van de 133 instellingen zijn 88 instellingen actief op Twitter. Dit maakt het het meest gebruikte kanaal.
Lang niet iedere instelling lijkt echter het gesprek met de patiënt aan te gaan. In slechts één van de drie gevallen wordt er gereageerd (pdf) op een mention of een tweet.
Na Twitter is Facebook het meest gebruikte kanaal, op de voet gevolgd door YouTube. Op deze kanalen zijn veel actieve accounts die professioneel zijn ingericht. Maar ook op deze kanalen moeten GGZ-instellingen nog veel leren op het gebied van interactie met de patiënt. Google+ loopt als kanaal nog achter. Het aantal instellingen dat actief is, ligt duidelijk lager en ook de activiteit op dit kanaal is beperkt.
Tussen de instellingen zijn grote verschillen zichtbaar. Altrecht Geestelijke Gezondheidszorg komt als winnaar naar voren. Zij zijn actief aanwezig op drie van de vier onderzochte kanalen en zoeken het gesprek met hun patiënten op. De Pluryn Hoenderloo Groep (nummer twee) en De Hoop GGZ (nummer drie) lopen duidelijk voor op een groot deel van de instellingen.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond