Wal-Mart met consumer-generated commercials

De grootste retailer ter wereld, Wal-Mart, gaat voor toekomstige advertentiecampagnes gebruik maken van user generated content. Het bedrijf is een soort van sociale netwerksite gestart waar jongeren zelfgemaakte video's en foto's op kunnen zetten. De beste video's – de site bevat een wedstrijdelement – worden mogelijk gebruikt voor commercials.
Wal-Mart wil met de start van de sociale netwerksite The Hub tieners aanspreken en een hipper imago krijgen. Jongeren kunnen lid worden van de Wal-Mart community en hun eigen website maken, gebruikmakend van eigen of 'voorgefabriceerde' content, schrijft MSNBC.com.
De site hanteert strenge criteria, waarbij jongeren onder meer toestemming nodig hebben van ouders om zich in te schrijven. Ook is er controle op de content; het is bijvoorbeeld niet toegestaan om parodies te maken op politieke of publieke personen. Gebruikers mogen geen e-mailadres of telefoonnumer op de site publiceren. Wal-Mart is zo voorzichtig vanwege de controverse in de Verenigde Staten rondom MySpace.
Wal-Mart is sinds de komst van de nieuwe marketingbaas John Fleming een nieuwe marketingweg ingeslagen. Het bedrijf doet minder aan massamediale campagnes en meer aan doelgroepgerichte marketing. De retailketen richt zich op groepen als jongen vrouwen, tieners of Amerikanen met een bepaalde culturele achtergrond.
Met de start van een communitysite volgt Wal-Mart andere grote merken, waaronder Nike. Het sportmerk startte dit jaar de sociale netwerksite Joga.com, die ondertussen zo'n miljoen leden heeft. Net als Wal-Mart is Nike traditioneel vooral gericht op top-down massamarketing.
Leden van Joga.com kunnen onder meer weblogen, gemeenschappen creeren rondom teams of spelers en video's downloaden. Hoewel de online community officieel werd gelanceerd rondom het WK-voetbal, heeft de gemeenschap een permanenter karakter gekregen. De Joga.com community site is onderdeel van een grotere campagne met de naam Joga Bonito. Onderdeel daarvan is het uploaden van video's door Nike op populaire videosites als YouTube. Ook lanceerde het sportmerk JogaTv, waar elke dag een nieuwe clip op verschijnt en fans hun eigen content op kwijt kunnen.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond