De toekomst van e-commerce in Nederland: superniches & marketplaces

The State of E-commerce 2020 is een onderzoek naar de trends, uitdagingen en verwachtingen in de Nederlandse e-commerce branche. Er werden 15 e-commerce specialisten geinterviewd voor een duidelijk beeld van de markt. Daarbij kwamen er twee thema’s naar voren: de opkomst van marketplaces en superniches voor webwinkeliers. De impact van deze trends betekent grote verandering in het e-commerce landschap. The State of E-commerce 2020 is een publicatie van MediaCT, de e-commerce specialist van de Benelux.
Tweesplitsing in e-commerceland
Het ‘nieuwe e-commerce landschap’ wordt beïnvloed door twee trends: aan de ene kant de grote marketplaces die met een groot en divers aanbod de grote massa bedienen, en aan de andere kant specialiseren webshops zich in een niche in een specifieke dienst, product of ervaring voor een bepaalde doelgroep. Webshops staan in de nabije toekomst dus voor een keuze: zich in één ding specialiseren of vraag en aanbod van verschillende specialismen bij elkaar brengen?
Meer uitdagingen
Naast superniches en marketplaces gaan de komende tijd ook andere zaken veranderen. Klantverwachtingen worden continu hoger. Daarbij gaat het klanten niet alleen om de snelheid van het online shoppen, maar vooral om het mooi besteden van hun tijd. Dit leidt ertoe dat online ervaringen steeds vaker worden gepersonaliseerd. Uiteraard gaan ook technieken veranderen. Het grote geheel wordt meer uit elkaar getrokken. Ook is te zien dat het aandeel pure players groeit, maar dat webwinkels vaker ook een fysieke aanwezigheid willen. Ten slotte moeten retailers uiteindelijk hun processen naadloos in elkaar laten overlopen: een seamless omnichannel customer experience, zodat dat de klant geen verschil merkt tussen verschillende kanalen.
Het is duidelijk: marketplaces en superniches gaan de hele economie en dus ook de wereld van e-commerce op zijn kop zetten. Deze beweging kan erg positief zijn, zolang webshops maar alert, flexibel en proactief blijven.
Het onderzoek en meer informatie is te vinden op https://mediact.nl/stateofecommerce
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.