Deel dit artikel
-

Zeeman gaat besparen op folders dankzij internet

Zeeman gaat minder folders drukken. De website blijkt voldoende in de informatiebehoefte te voorzien. Dat zegt algemeen directeur Bart Karis in het honderdste nummer van het vakblad RetailTrends.

Daarom gaat de folderfrequentie van de textielzaak omlaag. Op de lange termijn is de papieren uitgave wellicht helemaal niet meer nodig. ‘Waarom zouden we oerwouden blijven kappen, als het ook digitaal kan?’

Karis erkent dat het bedrijf e-commerce lang van zich heeft afgehouden, maar dat nu ten minste een beperkt deel van het volledige assortiment online te koop is. ‘We merken dat het ook een goede manier is om nieuwe klanten te trekken. Klanten die een ‘echte’ winkel wellicht niet snel zouden bezoeken, maar toch nieuwsgierig zijn naar onze producten.’

De webshopactiveiten zijn uitbesteed en men houdt het ook in de nabije toekomst op een beperkt aantal artikelen. Karis: ‘Gelukkig hebben we als familiebedrijf de tijd voor een slow-start op e-commercegbied. We kunnen het langzaam laden, er lering uit trekken en daarop weer anticiperen.’

Deel dit bericht

4 Reacties

Victor

Papier uit een oerwoud ????? Wat een onzin verhaal dit….

Erik Timmermans

Zeeman gaat minder print inzetten. Dat is een keuze. De door Zeeman genoemde beweegreden is eigenaardig en onjuist. ‘Waarom zouden we oerwouden blijven kappen, als het ook digitaal kan?’ zegt directeur Bart Karis. Ten eerste is tropisch hout ongeschikt om papier te maken. De vezel is te sterk en stug. De link tussen papiergebruik en regenwoud is onjuist en een typisch geval van Greenwashing. Het woud wordt onder meer bedreigd door urbanisatie.
Zeeman heeft het sparen van bos overigens zelf in de hand. Zeeman kan kiezen voor PEFC of FSC papier. Dat betekent meer bos: voor iedere geoogste boom worden meer bomen terug geplant. De feiten liegen er niet om: mede door de papierindustrie is het Europese bosoppervlak met 30 % gegroeid in de afgelopen 50 jaar*. Daarnaast kan Zeeman in zijn papierkeuze ook een duurzame keuze maken voor gerecycled papier. Een vlugge inventarisatie van het aanbod van de folders van Zeeman laat zien dat dit gebeurt. Dat betekent minder gebruik van bos. Nederland is koploper in de recycling van papier: 86% van het gebruikte papier wordt ingezameld en hergebruikt**. 80% van het in Nederland gemaakte papier en karton bestaat uit oudpapier. Gebruikt papier is voedsel voor nieuw papier. Nederlands papier betekent ook nog eens minder transport. Voor een bedrijf dat bijna al zijn producten ver weg laat produceren een interessant gegeven.
Bos sparen (en doen groeien) is prima mogelijk met papier. De keuze voor digitaal kan om diverse redenen plaatshebben. Maar of deze ook duurzamer is, is maar de vraag. Hoeveel groene energie Zeeman gaat gebruiken wordt bijvoorbeeld niet vermeld. De ICT-sector haalt dit jaar de luchtvaart in op het gebied van CO2-uitstoot. Om dat te neutraliseren is meer bos nodig. Daarbij gaat adverteren om effect. Niet effectieve mailings zijn sowieso niet duurzaam. Huis-aan-huis reclame is zeer effectief en kostenefficiënt. Prima om een besparing te presenteren, maar dan wel met een eerlijke uitleg graag.

*World Forest Resources 1953 en UN FAO Global Forest Resources Assessment 2010
** Bron: Monitor Papier Recycling Nederland (http://www.prn.nl/)

Jacarrino Dost

Een beweging die niet te stoppen is. Binnenkort hier maar eens een blog aan gaan besteden 😉

Serge

Hulde voor de reply van Erik. Zeer leerzaam!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond