Deel dit artikel
-

Onderzoek VS: Vrouwen kopen meeste elektronica

Vrouwen in de Verenigde Staten hebben vorig jaar voor 55 miljard dollar aan elektronica gekocht, meer dan de helft van de totale bestedingen van 96 miljard dollar. Dit zegt brancheorganisatie Consumer Electronics Association. De dienstverlening binnen de elektronicabranche blijkt er nog niet op afgestemd.

De cijfers van de Consumer Electronics Association werden gepresenteerd tijdens de beurs Consumer Electronics Expo in Las Vegas. Amerikaanse kranten maken er melding van, het onderzoek was nog niet te vinden op de site van de brancheorganisatie. Het Nederlandse Gfk, een marktonderzoeksbureau voor elektronicaproducten, had nog geen gegevens over de bestedingen in Nederland in 2003, en de verdeling tussen aankopen gedaan door vrouwen en door mannen.

In het onderzoek van de Consumer Electronics Association zegt 40 procent van de ondervraagde vrouwen dat ze bij het aanschaffen van elektronica in een winkel beter behandeld werden wanneer ze vergezeld werden door een man. Driekwart voelde zich genegeerd, geschoffeerd of vanuit de hoogte behandeld. Het voorbeeld wordt aangehaald van een vrouw van dertig die een computer bij CompUSA kocht vijf jaar geleden en zich zo slecht behandeld voelde dat ze een upgrade steeds heeft uitgesteld. Ze overweegt nu online te bestellen.

Slechts 1 procent van de ondervraagde vrouwen zei de indruk te hebben dat fabrikanten rekening houden met hun wensen, bij het maken van producten. Dit terwijl bijna eenderde van de vrouwen zich beschouwt als 'early adopters', die bereid zijn om de nieuwste technische snufjes aan te schaffen.

In het onderzoek is aan zowel mannen als vrouwen gevraagd welke producten ze het komende jaar willen aanschaffen. Opmerkelijk is dat mannen – die vorig jaar minder uitgaven dan vrouwen – vaker aangeven van plan te zijn een bepaald product te kopen dan vrouwen. Alleen voor de dvd-speler zeggen vrouwen vaker dan mannen dat ze de intentie hebben om deze het komend jaar te kopen. Voor vrouwen liggen de percentages voor koopintentie het hoogst bij de mobiele telefoon (28 procent), gevolgd door dvd-speler (17 procent), digitale camera (17 procent), desktop pc (16 procent) en een draagbare cd-speler (15).

Mannen hebben de meeste interesse voor een mobiele telefoon (35 procent), een desktop pc (21 procent), een digitale camera (20 procent) en de kleurenprinter (16 procent). Op de vijfde plaats van het verlanglijstje staan drie producten met elk 15 procent animo om te kopen: dvd-speler, draagbare cd-speler en internetverbinding.

Hoewel er ook veel vrouwen zijn die zich niet laten afschrikken door de gangbare manier om elektronica te verkopen, kan er toch veel verbeterd worden, is de conclusie van het rapport. Enkele fabrikanten zetten al stappen om de dienstverlening en communicatie aan te passen aan de doelgroep die volgens het onderzoek het meest besteedt. Microsoft zet vrouwelijke gamers centraal in een reeks commercials die is uitgezonden eind vorig jaar. Amerikaanse media maken melding van een nieuwe verkoopstrategie van Sharp, die zijn flatscreen televisie een naam gaf die meer aansprak bij vrouwen (Aquos) en reclame maakt voor de televisie rond programma's die door vrouwen worden bekeken. Het gros van de fabrikanten zoekt reclamezendtijd rond sportwedstrijden op. Retailer Magnolia Audio Video heeft de televisies geplaatst in een huiskamer-opstelling, met als doel een meer ontspannen sfeer te creeren rond het kopen. "Ik denk dat het niet alleen vrouwen zijn die er goed op reageren, het werkt ook goed voor mannen", aldus Deborah Good, die verantwoordelijk is voor reclame bij Magnolia Audio Video.

Update. Er was een foutje geslopen in de percentages. De koopintentie van mannen voor een mobiele telefoon was 35 procent in plaats van 28 procent. Het is aangepast in de tekst.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond