Google wint klanten voor zakelijke dienst

Google heeft negen nieuwe klanten gewonnen voor een gespecialiseerde zoekdienst voor bedrijven. Het meldt tevens dat de omzet voor de Google Search Appliance (GSA) sinds vorig jaar met 200 procent is gestegen. Waar concurrenten zich meer richten op de consumentenmarkt zet Google nog in op twee markten.
De Google Search Appliance is ontwikkeld voor bedrijven die op hun intranet, database of site een zoekdienst willen loslaten. GSA bestaat uit zowel hard- als software, de prijs ervoor begint bij 28 duizend dollar. De nieuwe klanten voor GSA zijn onder meer Procter&Gamble, Pfizer, het Amerikaanse leger, Xerox en Hitachi Data Systems.
Google heeft ook een goedkopere oplossing voorhanden onder de naam 'WebSearch', waarmee bedrijven de reguliere zoekmachine van Google in de eigen site kunnen integreren. De betaalde versie van 'WebSearch' start bij een bedrag van 599 dollar per maand, een gratis versie is voorzien van reclame. Hoeveel omzet Google behaalt met 'WebSearch' en GSA is onbekend, als privaat bedrijf publiceert het geen omzetcijfers. Wel meldde het bij de bekendmaken van de nieuwe klanten voor GSA dat het sinds vorig jaar 200 procent meer omzet draait met deze dienst.
De bekendmaking van negen nieuwe klanten door Google komt op het moment dat de meeste concurrenten juist de zakelijke zoekdiensten van de hand hebben gedaan. Inktomi, vorig jaar overgenomen door Yahoo, heeft de zakelijke tak verkocht aan Verity. AskJeeves verkocht zijn afdeling voor de zakelijke markt aan Kanisa. Overture deed de 'enterprise business' van AltaVista, dat het eerder dit jaar overname, over aan zijn eveneens dit jaar gekochte Noorse dochter Fast Search & Transfer. Overture zelf is inmiddels gekocht door Yahoo.
"Google is het enige bedrijf dat nog in beide markten actief is", zegt analist Matthew Berk van Jupiter Research tegenover Reuters en Internetnews.com. "Succes op de zakelijke markt hangt af van de kennis die je hebt over hoe consumenten zoeken." Dat Google een even sterke positie op de zakelijke markt krijgt wordt door Berk betwijfeld. Volgens hem zijn er belangrijke niches waar andere zoektechnologiebedrijven een voorsprong hebben, zoals binnen de financiële wereld en de retailsector. De kans dat Google een van deze bedrijven opkoopt acht hij klein, volgens hem is er ruimte genoeg op de zakelijke markt voor Google om nog autonoom te groeien.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond