Stijging voor Radio 10, Radio 538 én Sky Radio in maart-april 2021

In de periode maart-april van 2021 hadden de zenders van Talpa Network, bestaande uit Radio 538, Radio 10, Sky Radio en Radio Veronica een groeiend marktaandeel ten opzichte van de vorige meetperiode (feb-mrt ’21). De meest opvallende stijger is Radio 10. De zender groeit naar 10,6% marktaandeel in de doelgroep 10+ jaar. Ook Radio 538 groeit licht en bereikte in maart-april wekelijks 2,8 miljoen luisteraars. Dit blijkt uit de meest recente luistercijfers van NLO/GfK.
In maart stond Radio 10 in het teken van de geliefde ‘80’s Top 810’. In april startte de zender met een nieuwe merkcampagne en optimaliseerde de weekendprogrammering. Mede hierdoor steeg het radiostation in maart en april in populariteit bij zowel de commerciële doelgroep 20-49 jaar (8% groei) als de kerndoelgroep 30-59 jaar (2% groei).
Bij Radio 538 stond in deze periode de actie ‘Win Met De Zin’ centraal, waarin de dj’s samen met luisteraars op zoek gingen naar vier bekende stemmen, voor een record-jackpot van €100.000. Eind april kleurde de zender oranje en vierde ‘538 Koningsdag’ met optredens vanuit de 538-studio en vanaf unieke locaties door heel Nederland.
Sky Radio stond in april in het teken van ‘Super Star Cash’ en is met een bereik van 1,7 miljoen nog steeds de bereiksleider onder vrouwen in Nederland, de zender steeg in totaal naar 9,6% marktaandeel (10+ jaar).
Daarnaast timmert Radio Veronica verder aan de weg. ‘De Veronica Inside Ochtendshow’ blijft populair, het marktaandeel in de ochtend groeit met 22% ten opzichte van vorig jaar. In totaal scoort de zender stabiel met 3,5% marktaandeel in de doelgroep 20-49 jaar. Achter de schermen wordt op dit moment hard gewerkt aan een nieuw geluid voor Veronica, dat op 28 juni onder leiding van Rob Stenders van start gaat.
Marc Adriani, Directeur Radio: “We staan aan de vooravond van de heropening van de samenleving en dat is ook terug te zien in het luistergedrag en de cijfers. In deze meetperiode bereikte het medium radio ruim 13,2 miljoen Nederlanders, een groei van 300.000 luisteraars ten opzichte van vorig jaar, en ook online beluistering wint aan populariteit. Met onze zenders spelen we in op de actuele behoeftes van luisteraars. We blijven onze programmering en muziekdatabase optimaliseren voor de verschillende doelgroepen en bouwen stap voor stap op alle platforms verder.”
Bron: NLO/GfK, ma-zo 06-24 uur / ma-vr 07.00-09.30, mrt-apr’21 / feb-mrt’21 / mrt-apr’20, 20-49 jaar / Totaal 10+ / 30-59 jaar / Vrouwen 10+
TALPA NETWORK
Talpa Network is de onderneming waarbinnen John de Mol zijn (multi)media-activiteiten heeft ondergebracht. Talpa Network bestaat uit de onderdelen Events, TV (o.m. SBS6, Net5, Veronica en SBS9), Radio (o.m. 538, Sky Radio, Veronica en Radio 10), Social (o.m. Social1nfluencers, StukTV en New Wave), Digital (o.m. KIJK, JUKE en VoetbalTV), LINDA. en de eCommerce divisie (o.m. VakantieVeilingen en Actievandedag) en Talpa Gaming. Ook het Algemeen Nederlands Persbureau (ANP) maakt deel uit van het concern. Deze onderdelen worden ondersteund door Media Solutions & het Bureau en Technology. Met dit netwerk is het Nederlandse multimediabedrijf meer dan relevant voor de consument en de adverteerder.
John de Mol is de bedenker van een aantal wereldwijde blockbuster formats, zoals Big Brother, Deal or No Deal en The Voice. Voor laatstgenoemde show ontving hij vier Emmy Awards. Zijn laatste productiemaatschappij, Talpa Media, is in 2015 overgenomen door het Britse ITV.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.