SAS lanceert “digitale leugendetector”

Softwarebedrijf SAS brengt een applicatie op de markt die volgens het bedrijf "tussen de regels" van e-mails of grote stukken tekst kan lezen en deze kan beoordelen op (on)waarheden. De SAS Text Miner zal medio 2002 verkrijgbaar zijn.
De SAS Text Miner bouwt voort op bestaande 'text mining' software, die ook door andere bedrijven wordt ontwikkeld. Dit zijn applicaties die grote bestanden afstruinen op specifieke data; een techniek die van grote waarde is voor bijvoorbeeld direct marketing bedrijven. Volgens Bob van Dulken, sales- en marketing directeur van SAS Institute Nederland, gaat het nieuwe product nog een stap verder. "Nieuw is dat je tekst door een applicatie kan laten lopen en daar verbanden uit kan halen. Die verbanden leveren een tweede model op met triggers. De software signaleert dus verbanden uit een eerste zoekactie en 'leert' hiervan. Een tweede sessie kan daarmee onwaarheden van waarheden onderscheiden."
Volgens Van Dulken levert de eerste zoekactie een reeks resultaten op die tenminste 85 procent betrouwbaar zijn. De resultaten uit de tweede zoekactie zijn voor zeventig tot tachtig procent betrouwbaar. De grote vraag is natuurlijk wat het criterium voor "een onwaarheid" is. Van Dulken stelt dat stukken tekst aantoonbaar onwaarheden kunnen bevatten. Veel herhalingen bijvoorbeeld, of een overdreven gebruik van bijvoeglijke naamwoorden. "Een spreker of schrijver heeft vaak niet in de gaten dat teksten die té to-the-point zijn als ongeloofwaardig kunnen worden gezien."
Afgezien van justitiële doeleinden zal SAS Text Miner met name aan de zakelijke markt worden geleverd, zegt Van Dulken. Personeelsafdelingen kunnen gemakkelijker zoeken in cv's en sollicitatiebrieven naar kandidaten met de juiste kwalificaties. "Fraude en leugendetectie zijn voor ons zeker interessante toepassingen, maar ook de overheid, callcentra en direct marketing bedrijven zullen er goed mee kunnen werken", aldus Van Dulken.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond