Deel dit artikel
-

PWC verwacht forse groei entertainment- en mediaindustrie

Gestimuleerd door het groeiende belang van internet als een distributiemedium gaat de wereldwijde entertainment- en media-industrie een waarde krijgen van 1,2 biljoen dollar in 2005, en elk jaar met 7,2 procent groeien. Deze voorspellingen worden gedaan in de jaarlijkse uitgave van Pricewaterhousecoopers (PWC) 'Global Entertainment and Media Outlook': 2001-205. Specifiek wat betreft online advertising voorziet PWC een toename in de algemene bestedingen van veertig miljard dollar in 2000 naar negentig miljard in 2005.

PWC is duidelijk optimistisch over de toekomst, met name omdat de mogelijkheden van internet als distributiemedium niets van hun aantrekkingskracht zouden hebben verloren. Daarnaast zouden consumenten steeds meer behoefte krijgen aan online muziek, boeken, kranten en tijdschriften. Gecombineerd met een toename in breedbandtoegang zou tevens online distributie van films en video een concrete mogelijkheid worden.

Voor de financiering van deze online distributie voorziet PWC dat de industrie nieuwe business modellen ontwikkelt die de conversie van gratis verspreiding naar betaalde internet-modellen stimuleert, terwijl daarmee tevens copyright-kwesties opgelost zouden worden. Kevin Carton, wereldwijd hoofd van PWC's Entertainment & Media Practice, zegt: "Zoals met elk nieuw distributiemodel is er sprake van enige turbulentie, maar wij geloven in de transformationele impact van internet op deze industrie – met name als een distributiemedium gegeven breedband- en draadloze toegang."

PWC is ook al optimistisch omdat internationale mediabedrijven hun content over de hele wereld zouden kunnen verspreiden, waarmee zij adverteerders op een efficiënte en kosten-effectieve wijze hun doelgroepen kunnen laten bereiken, met name waar het gaat om waardevolle niche-doelgroepen. Mede daardoor zullen bestedingen aan online advertising jaarlijks groeien met 17,5 procent. Voor Zuid-Amerika zal deze groei zelfs veertig procent bedragen, aldus de onderzoekers van PWC. De online advertising markt zal tevens gestimuleerd worden door de mogelijkheden van streaming media en door de integratie van online retailers met 'brick-and-mortar' winkels.

Het optimisme van PWC wordt tegengesproken door onderzoek van Analysys . Hun onderzoekers stelden eerder deze week dat er aan de online distributie van films vrijwel niets valt te verdienen, omdat die rol veel beter door de uitbaters van digitale televisie kan worden vervuld.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond